..: Cikkek - Slovensko (celé) :..

Škoda 109E / 380.003 a Bdteer.003, Žel–Rail 2009, Vrútky, foto: Josef PetrákVrútky — Ve dnech 29. září až 1. října patřil prostor u stanice Vrútky na severním Slovensku veletrhu Žel–Rail. Letošní ročník byl v pořadí již desátý a po obvyklé dvouleté pauze se opět vyznačoval mezinárodní účastí. Premiéru si zde odbyly zejména firmy Škoda Transportation a ŽOS Trnava, ale mezi stánky jsme letos nechyběli ani my — ŽelPage se zde totiž poprvé zařadila mezi oficiální vystavovatele. Po dobu veletrhu byla zastoupena v mediální kóji i venku mezi exponáty v osobě Josefa Petráka, Pavla Kopce a Beaty Želtvayové, které jste mohli potkat během toulek po expozici. V průběhu našeho pobytu na Slovensku jsem pro vás připravili nejen výběr fotografií, ale i přehled vystavovatelů a exponátů, které rozhodně stojí za zmínku. Železniční dny ve Vrútkách ovšem nebyly jen o exponátech a prezentacích, ale staly se i příležitostí pro vyhodnocení fotosoutěže Foto–Rail 2009, v niž některé úspěšné snímky zajisté nebudou našim čtenářům neznámé.

Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Žilina – Pohled je to léta stejný: pod hlavičkou osobního vlaku se k nástupišti přisune nepříliš čistá souprava, která nejen vypadá, že má svá nejlepší léta už za sebou, ale otevřeně vzbuzuje otázku, zda vůbec někdy nějaká nejlepší léta měla. Obraz známý cestujícím ČD i ZSSK na linkách, kam dosud nedorazily omlazené motoráky ani moravskoslezští sloni. A pak jednou přijde den, kdy se na konci soupravy, připomínající výroční výstavu street artu, objeví vozidlo zcela nevídané: nově nalakované a naleštěné, ze kterého při prvním tichém odsunutí nástupních dveří k cestujícímu zavane vůně nových plastů, evokující návštěvy železničních výstav. Na konci ledna jsme krátce informovali o zahájení zkoušek prototypu modernizovaného vozu řady Bdteer pro slovenského dopravce ZSSK. Teď nastala příležitost do nové posily slovenské regionální dopravy usednout a vyzkoušet ji v praxi. Podívejte se s námi, jak se jede v nejnovější chloubě slovenských drah.

751.061, Hrhov, foto: tomi Bratislava - Finanční injekci ve výši až 166 milionů eur (4,7 miliardy Kč) chce poskytnout slovenská vláda státnímu nákladnímu dopravci - Železniční společnosti Cargo Slovakia. Hlavním důvodem má být zachování pracovních míst u jednoho z největších zaměstnavatelů v zemi, jemuž vinou globální hospodářské recese výrazně klesl objem přeprav. Dalších 70 milionů eur (2 mld. Kč) pak kabinet ze svých rezerv poskytne správci infrastruktury - Železnicím Slovenské republiky. Po posouzení dvou možných variant bylo rozhodnuto o poskytnutí státní půjčky oběma společnostem, jelikož přímá dotace v podobě navýšení základního jmění by porušilo evropská pravidla pro hospodářskou soutěž. Rekordní finanční částka ovšem nepoputuje do investičních aktivit, nýbrž pouze na pokrytí prohlubující se ztráty obou společností pro zamezení snižování počtů zaměstnanců.

Bzmot 398 (InterPici), Putnok, foto: tomi S fotografovaním železnice som začal asi pred štyrmi rokmi s mojou prvou "krabičkou" Hewlett-Packard. Teraz je to činnosť, pri ktorej sa dokážem najlepšie uvoľniť a relaxovať. Popri tom milujem hory a aktívne fandím futbalovému klubu Inter Bratislava. Všetko sú to časovo náročné záľuby a keďže počet dní dovolenky nepustí, často je nutné ich skombinovať. V uplynulom roku som pri koľajniciach strávil veľa času a na tomto mieste vám ponúkam krátku bilanciu.

Ilustrační obrázek - restaurační vůz WR Košice - V závěru června 2008 proběhlo kompletní stažení jídelních vozů z vnitrostátních dálkových vlaků spojujících Prahu s Luhačovicemi, Vsetínem či Zlínem. Po deseti letech jsme se tak rozloučili s gastronomickými službami, které ve spojích ČD zajišťovala firma Urblík. Někteří z původních dodavatelů ovšem projevili zájem o pokračování spolupráce s drahami; ty se však individuálnímu uzavírání smluv s jednotlivými posádkami vytrvale bránily. Živnostníci se proto sjednotili pod hlavičkou Silvie Denkové a již po třech týdnech (20.7.2008) se mohla menší část jídelních vozů vrátit na své pravidelné spoje.

Již před zahájením platnosti GVD 08/09 však bylo z více různých zdrojů hlášeno, že "hradecké jídelní vozy" jsou ze svých oběhů opět stahovány. Důvodem bylo jejich čištění, a hlavně příprava na přechod k novému provozovateli, kterým se stala nově založená společnost Wagon Slovakia CZ.

Ilustrační obrázek Šotoušův průvodce po Česku nám již představil nejznámější a nejfotografovanější fotomísta v České republice, uvedl několik lokalit, které mají své známé promotéry a dnes nás zavede částečně do zahraničí. Jelikož Slovenská republika je nám celkem dobře dostupná a doba, kdy jsme byli jeden stát není tak vzdálená, můžeme i v této galerii nalést mnoho fotografií z této země. Hned několik "nej" se nachází na jediné a důležité spojnici, proto si dnes představíme nejfotografovanější místa Košicko-bohumínské dráhy, jak zní historický název hned tří současných tratí - 320 Bohumín - Čadca, 127 Čadca - Žilina a 180 Žilina - Košice.

Ilustrační obrázekBratislava - Nejenom v Česku trpí železniční doprava dlouhodobým problémem zastaralosti vozového parku - nedostatek vhodných vozidel pro regionální i dálkovou dopravu ve značné míře trápí i největšího železničního dopravce na Slovensku. Železničná spoločnosť Slovensko proto rozhodla v následujících dvou letech zrychlit tempo omlazování své flotily na hlavních i regionálních tratích pořízením několika desítek modernějších vozidel. Oproti uplynulým letům se už ale nebude jednat výlučně o rekonstrukce, ale podstatnou část nákupu mají představovat vozidla nová. Ještě před vyhlášením výběrových řízení zveřejnila předběžné oznámení, z kterého můžeme vyčíst její nejbližší plány. Na financování těchto investic podle předběžných informací přispěje ministerstvo dopravy; společnost ovšem sáhne i po úvěrových nástrojích spolku Eurofima. Následující přehled by měl alespoň částečně přiblížit aktuální stav i plány ZSSK pro blízkou budoucnost v oblasti, které se dosud dostávalo jen velmi málo pozornosti.

Přestup mezi osobními vlaky v pohraniční stanici Vlárský průsmyk.ČR - SR - Letos je tomu 15 let, co došlo k rozdělení federálního Československa na dva samostatné státy, udržující nadále velmi blízké vztahy. Oba tyto státy pak nyní (v prosinci 2007) vstoupily do tzv. Schengenského prostoru, což s sebou přináší mj. odstranění pohraničních kontrol. Někteří tvrdí, že hranice zmizely a my jsme opět dohromady jedna země. Při pohledu do jízdního řádu se však vkrádá myšlenka, zda můžeme být jedna země, když přes státní hranice jezdí pořád méně a méně regionálních spojů.

Ilustrační obrázekVážení čtenáři, rok 2007 pro někoho více, pro někoho méně úspěšně skončil. Mezi ty šťastnější rozhodně patří i česká železnice, kterou sice postihlo několik nepříjemných nehod, ovšem zřejmě zastavila svůj další propad a rozdělením dominantního dopravce na osobní dopravu a divizi ČD Cargo dostala impuls k perspektivnímu růstu. Při příležitosti sedmého výročí se proto redakce ŽelPage rozhodla připravit pro vás také přehled nejdůležitějších událostí na železnici, které přinesl.

HC Vítkovice diskutují s Popradem, foto: Tomáš Kubovec Mohli jsme sem napsat pouze seznam všech rychlíků, EuroNightů a ÖBB-EC, kterými jsme jeli, stanice, kde jsme vystoupili či přestupovali, a nakonec vyfotit účtenku z nějaké hospody, kde jsme večeřeli. Ale my jsme řekli NE! Když zápis z akce, tak pořádný! Tomáš Kubovec (průvodce zeměmi evropskými), Josef Petrák (plánovač a navigátor) a Sanka Coffie (Pepe v menším, podstupující první lekci v šotoušení) vyrazili na pár dní na Slovensko a do Rakous, s Adamem zdokumentovali přírodní katastrofu v Tatrách a pak projeli Rakousko, co jim InterRail a Sommercard dovolily. A jedem!

Ilustrační obrázekNa jaře letošního roku proběhla odbornými i veřejnými médii zpráva, že pozemní lanovka ze Starého Smokovce na Hrebienok půjde do starého železa a místo ní bude zbudována nová, moderní, rychlejší a s vyšší přepravní kapacitou. To bylo signálem a impulsem zároveň pro uspořádání malé rozlučkové výpravy do Vysokých Tater, za účelem zdokumentování této lanovky, která je jedním ze symbolů tatranské dopravy. Mačky, pohorky, lana a hůlky na „Nordic walking“ zůstaly doma a jejich místo v batohu vystřídaly foťáky, kamera, jízdní řády a deníček na poznámky. Kromě dokumentování jsme se chtěli oddávat i fotografování TEŽ a OŽ (Tatranské elektrické železnice a Ozubnicová železnice), ale lanovka byla hlavním cílem.

Ilustrační obrázekBratislava - Tradiční podzimní vyvrcholení slovenské letní sezony, totiž setkání historických vozidel v depu Bratislava Východ, kterému se neřekne jinak než Rendez, se letos odehrálo již o uplynulém víkendu. Po poněkud větrné noci se počasí umoudřilo a nad Bratislavou byl další tropický den. Tyto dvě skutečnosti nejspíš zapříčinily o něco nižší účast, než bylo obvyklé. Nicméně vlastnímu setkání to nijak neubralo na půvabu.

ChopNaše letošní tour měla, jak už se stalo dobrým zvykem, připravenou ještě třešničku na závěr. Tou byl železniční okruh kolem Slovensko - Ukrajinsko - Polského pomezí, po tratích, kde snad každým dnem hrozí, že dnes už se pojede naposledy. Krajem chudým, ale velmi přívětivým, nezkaženým davy turistů. Za nějaké tři dny jsme najeli necelé 300 km, ale ty byly o to intenzivnější.

Mníchova LehotaŽelPage - Jak tráví železniční fandové dovolenou? No ve vlaku. Tak se šestice z nás rozhodla vyrazit letos v srpnu na týdenní volno na Slovensko, Polsko, na skok do Maďarska a většina účastníků i na Ukrajinu. Moje maličkost se projíždění Ukrajiny účastnit nemohla, neboť zjistila, že pas je dva měsíce propadlý.

Lokomotiva E499.004 na Masarykově nádraží v Praze. I ona před lety zahajovala provoz na Štrbské rampě.Štrba - "Elektrifikáciou k socializmu" hlásal tehdy hrdý nápis na čele ověnčených E499.001 a 004, které právě zahajovaly dopravu v závislé trakci v úseku Poprad - Spišská Nová Ves, tedy na známé "Štrbskej rampe". V letošním roce si připomínáme již padesáté výročí od tohoto významného kroku v dějinách ČSD (ŽSR), který je dodnes zapsán zlatým písmem v kronikách těchto železničních správ.

« Újabb hírek | 1 2 3 | Régebbi hírek »    
ŽelPage - az elektronikus vasutas magazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
A tartalom nyilvános használata kizárólag a szerző beleegyezésével lehetséges.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Bejelentkezésopen/close
 
 
  
 
Elfelejtett jelszó   
Regisztráció   
:. Vonatkésés Csehországopen/close
Vonatkésés Csehország
 
:. Keresésopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info fotósok számáraopen/close
Fotózási feltételek
Csehországban

Nap
kel: 05:54
nyugszik: 20:07