..: Články - ČR Středočeský :..

Ilustrační obrázekBohumín - Po téměř dvou měsících se ŽelPage vrací k seriálu o osudu elektrických jednotek řady 470. První jízdní zkoušky jednotky 470.001/002 byly zahájeny na začátku roku 1991, a to na zkušební trati výrobce ze Studénky do Bartošovic. Na veřejnou železniční síť se "Kraken" poprvé dostal 21. 2. 1991, kdy se uskutečnila zkušební jízda s prototypovou komisí na palubě. V březnu pak probíhaly testy na okruhu v Cerhenicích.

Vlak u Neumětel, foto: Radim ŘíhaBeroun - Okružní jízda s názvem Výletní vlak Český kras se konala již skoro před měsícem. Akce byla pořádána s podporou ŽelPage a i když zdejší elita o jízdu valný zájem nejevila, mezi čtenáři vzbudila ohlas. Byl jsem ale popíchnut, že pozitivních zpráv není nikdy dost a reportáž může motivovat k účasti na dalších akcích ŽelPage. Pojďme se tedy poohlédnout, co se to 14. září v Českém krasu dělo.

Ilustrační obrázekPraha - Na začátku 80. let minulého století vypršela výrobcem udávaná doba provozu jednotek 451/452. Federální ministerstvo dopravy se proto rozhodlo tuto situaci řešit. Jelikož se ale tuzemská vagónka ve Studénce momentálně zabývala jinými úkoly a hlavní dodavatel výzbroje pro elektrické jednotky MEZ Vsetín se přeorientoval do jiného oboru, padaly návrhy na jiná řešení. Nejčastěji se objevoval nápad na nákup elektrických jednotek ze sousedního, taktéž socialistického Polska, kde Pafawag Wróclav produkoval stovky již tehdy zastaralých jednotek EN57.

Ilustrační obrázek Benešovsko - dnes v podvečer došlo k mimořádné události na trati 221 v úseku Čerčany - Pyšely. Spadlé dráty přes obě traťové koleje způsobily více jak dvouhodinovou neprůjezdnost této trati. Rychlík 648 z Českých Budějovic uvázl a do cílové stanice přijel se zpožděním 115 minut. Obratový vlak Vlak R 649 v současnosti míří do Č. Budějovic s více jak hodinovým zpožděním, i když původní prognózy mluvily o jeho odřeknutí.

Ilustrační obrázek Beroun - Jediné přímé vlakové spojení ze severu na jih Čech a obráceně - za to lze považovat rychlík Bezdrev. Dalo by se říci, že tento již "tradiční" motorový rychlík je u konce svého slavného a mnoha fotografy vděčně dokumentovaného života. Bohužel, efektivita a financování provozu se jen málokdy pojí s atraktivitou pro železniční fanoušky a fotografy. Díky tomu se letos s tímto vlakem, pojmenovaném po stejnojmenném rybníku u Hluboké nad Vltavou, setkáváme pravděpodobně naposledy.

Souprava u zastávky Zbuzany, foto Radim ŘíhaČeský kras - Nechte se pozvat na vyhlídkovou jízdu historickým motorovým vlakem po Českém krasu. Sdružení ŽelPage podporuje jízdu zvláštního vlaku, složeného z motorového vozu řady M 262.0 a přívěsného vozu řady Bix, která se uskuteční v neděli 14.9.2008. Součástí trasy je projetí dlouhých vleček do velkolomu Čertovy Schody a do lomů Mořina, dále se pojede po všeradické lokálce, po známé „hrbaté“ a dvakrát srdcem Českého krasu přes Srbsko. Součástí výletu budou procházky za krajinnými zajímavostmi a volná prohlídka města Berouna. Jízdenky se budou prodávat nejen pro celou trasu, ale také mezi libovolnými zastávkami na cestě, po dohodě lze sjednat i fotozastávky. V motorovém voze bude v provozu vlakový bufet.

Ilustrační obrázekChemnitz - Po delší odmlce, způsobené hlavně zkouškovým obdobím a pracovním tempem, jsem se rozhodl vyrazit na nějakou další akci, která by slibovala zajímavé zážitky a nevysála přitom mé finanční zdroje do dna. Vzhledem k tomu, že pomalu rekonstruuji svého Raplíka, tedy kupé Škodu Rapid, do původního stavu a v současné době chystám investičně náročné etapy prací na karoserii a motorové skupině, je každá ušetřená kačka inflačka dobrá. Putování s Ikarusem po saských úzkokolejkách a setkání s našimi přáteli „drážďaňáky“, to vše pod taktovkou Zdenka „Hroudy“ Michla, opět slibovalo netradiční zážitky. Na akci jsem se nadšeně přihlásil a pak už jen netrpělivě počítal dny do odjezdu.

Ilustrační obrázekBřeznice – Ve čtvrtek 1.5.2008 vyjel poprvé tradiční, v letošním grafikonu již jen sezónní R 1590/1591 Otava. Díky svému klasickému řazení začal tímto dnem zpestřovat všechny tratě ležící na jeho trase (Praha–Smíchov, Zdice, Březnice, Ražice, Horažďovice předměstí a Sušice). Na první květnový den jsem se proto dlouho těšil. A s kolegy jsem se rychlík, jehož čelo tvoří řada 749, vydal poblíž Březnice vyfotit.

810.177 Železniční stanice Příbram leží na trati 200 z Protivína do Zdic. Nádraží je dlouhé přibližně 850 metrů a disponuje sedmi staničními kolejemi, z nichž koleje 2 a 3 jsou určeny pro osobní dopravu. Třetí kolej je stanicí rovně průjezdná, sedmá kolej je kusá a je přístupná pouze ze Zdického zhlaví, byť již pěje svou labutí píseň. První kolej je využívána pro odstavení staniční zálohy, kterou obvykle obstarává lokomotiva řady 742. V pracovní dny odpoledne zde nalezneme také odstavenou soupravu "blatenské lokálky", která zde čeká na svůj další výkon. Na této koleji nalezneme také odbočku do lokomotivního depa.

Ilustrační obrázek Rakovník - město ležící ve středních Čechách, a to zhruba 60 kilometrů západně od Prahy. Žije zde přibližně 18 tisíc obyvatel, ve městě a okolí se nachází nespočet historických památek a zajímavých míst. Je zde také rozvinutá železniční síť, kterou dříve hojně využívaly místní, v současné době již převážně zrušené, vojenské útvary. Nyní ji využívá několik velkých závodů, jako např. RKZ-LASSELSBERGER, ZZN, Procter&Gamble, atd.

Ilustrační obrázek Kouřim - V sobotu 15.3.2008 proběhlo ve skanzenu lidových staveb v městečku Kouřim v pořadí jíž třetí "Vyvážení Smrtholky". Na tuto akci byl vypraven již tradičně zvláštní výletní vlak občanským sdružením Posázavský Pacifik.

810 Tour v ObrnicíchBrno - Snad všichni pravidelní čtenáři Želpage vědí, že se na začátku letošního března uskutečnila v Kralupech nad Vltavou tzv. 810 Tour, málokdo však už ví, že se této akce zúčastnila i skupina šotoušů z Brna. V tomto článku se nebudu podrobně zabývat samotnou 810 Tour, nýbrž cestou výše zmíněných příznivců železnic.

Lidický hřbitovLidice - K lidické tragédii došlo v noci z 9. na 10. června roku 1942. Při precizní fyzické likvidaci obce, kterou Němci posléze uskutečnili, bylo nutné v místě přesunout velké množství materiálu. Není ale příliš známo, že zde posloužila k tomuto účelu zbudovaná polní dráha. Protože se Lidice staly důležitou součástí našich dějin, jsem toho názoru, že bychom je neměli opomínat ani z hlediska železniční historie. Proto jsem se rozhodl napsat tento článek. Vzhledem k celkové hrůznosti událostí pro mne bylo velkým subjektivním problémem nekonfliktní formulování názvu i následného věcného textu. Psát tak jednoduše, jako o čemkoliv jiném, mi nějak nešlo. Pokud nabudete pocitu, že je některá formulace málo důstojná, tak se omlouvám.

Ilustrační obrázekPraha - Cestující na trati 173 se po loňských diskusích o rentabilitě dalšího provozu a objednání vlaků středočeským krajem mohli těšit. Společnost Veolia Transport, známá u nás především z autobusové dopravy a provozováním Železnice Desná pod původní značkou Connex, ohlásila v červnu záměr provozovat na „hrbaté“ v roce 2008 na vlastní účet jeden pár sobotních vlaků vedených jednotkou Siemens Desiro Classic. Akce měla podpořit nabídku společnosti na převzetí provozování osobní dopravy na této trati od dalšího roku. Vlak se objevil i v návrhu jízdního řádu, již v létě ale byla zpráva dementována. Co se vlastně stalo?

Esko - logoPraha - S počátkem platnosti nového GVD došlo v Praze a okolí k označení některých příměstských linek systémem Esko. Nehledě na to, zda písmeno S bylo či nebylo vhodné, pojďme se podívat na to, jakými vozidly se pod hlavičkou Eska svezeme. Protože také v zahraničí jsou S-Bahny a podobné železniční linky různorodé. Někde jde o systém zcela oddělený od ostatní železniční sítě a napájený z postranní kolejnice, někde jezdí dlouhé patrové soupravy každých 10 minut, jinde samotné desiro pod trolejí jednou za hodinu, a někde jde o typicky regionální spoje. Na všech tratích v pražském Esku jsou dopravcem ČD, a.s. Bohužel ohledně vozidel není moc z čeho vybírat.

« Novšie správy | 1 2 3 4 5 | Staršie správy »    
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 06:04
zapadá v 20:00