..: Články - ČR Moravskoslezský :..

Z Těšína do Těšína, foto: Martin Ostruszka Český Těšín/Cieszyn — 12. prosinec byl posledním dnem platnosti polského i českého JŘ 2008/2009. Následující den již dle platnosti JŘ 2009/2010 začalo jezdit z Polského Těšína (Cieszyna) ve směru na Zebrzydowice 7 párů vlaků, tedy více než doposud, ale ve směru na Holešov (Goleszow) a do Českého Těšína již bohužel žádný vlak nedorazil! Polský Těšín tak přestal být po letech železničním uzlem, a také mezinárodním železničním přechodem pro osobní přepravu. Malou reportáž z obou Těšínů o velkém loučení a konci jednoho vlaku si můžete přečíst v následujících řádcích.

Nehoda u Studénky, EC 108 Comenius 8.8.08, foto: Martin GrillStudénka — Přesně jeden rok dnes uplynul od tragické nehody vlaku EC 108 Comenius v železniční stanici Studénka. Vyšetřování probíhá, nový most ve Studénce již stojí a rány pozůstalých se postupně hojí. Pojďme se po roce společně podívat na následky nehody; jak probíhá její vyšetřování, jaké výsledky přineslo, a uctít vzpomínkou památku obětí této neuvěřitelné tragédie.

21. století v Ostravě - railjet a Škoda 109E, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Richard WeberOstrava — V úterý 16. června 2009 úderem deváté hodiny ranní se po roce opět otevřely brány nákladního terminálu poblíž ostravského hlavního nádraží. Již podesáté jimi prošli návštěvníci největšího tuzemského veletrhu drážní techniky Czech Raildays 2009. Železniční nadšenci i zástupci odborné veřejnosti si přišli prohlédnout vše podstatné, co se v našich končinách na dráze za uplynulý rok událo. Kromě firem z oboru neunikla akce ani pozornosti politiků, ať už na regionální nebo celostátní úrovni. Slavnostního otevření veletrhu se účastnil generální ředitel SŽDC Jan Komárek, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek či primátor statutárního města Ostrava Petr Kajnar. Mezi mnoha návštěvníky letos nechyběl a nebude chybět ani tým ŽelPage, snažící se důkladně zmapovat zajímavosti a setkat se čtenáři našeho serveru, kteří Ostravu navštíví. A co lze na letošních Czech Raildays vidět?

U 57.001 se svým vlakem 21.5.2009 ve Slezských Rudolticích při návratu do Třemešné ve Slezsku, foto: Michal Štrublík Krnov - Pokud jste pravidelně sledovali webové stránky Federace strojvedoucích Slezských zemských drah, víte, že již od 29. února 2008 je domovem v České republice úzkorozchodná parní lokomotiva 19-32 JŽ, počeštěně U 57.001. Tento gigant na rozchodu 760 mm se nedávno po více než půlročním snažení dostal mezi skupinu provozních parních lokomotiv. Dovolte nám tedy, abychom vás seznámili nejen s historií a současností stroje U 57.001, ale i s plánem letošní sezóny, která by se měla nést v novém duchu, nejen v jiných termínech, ale i s novými vozidly, U 57.001 nevyjímaje.

Šestikolo, foto: Samlep Focením železnice se pořádně zabývám od roku 2006. Tehdy jsem se pohyboval hlavně po nádražích a vycvakával lokomotivy a vozy všeho druhu, bez ohledu na počasí, násvit či kompozici. Tyto výtvory jsem se pak skoro vždy snažil protlačit do zdejší galerie. A skoro vždy jsem byl udiven tím, že cenzurou neprošly. První větší změna přišla koncem května 2007, kdy se mi do ruky dostal první pořádný digitální fotoaparát, a to dokonce jednooká zrcadlovka. Motivován novým přístrojem jsem se rozhodl, že fotku do galerie dostanu stůj co stůj. Vyrážel jsem dál od stanic a pokoušel se o první traťovky. Fotky i tak ale měly dost chyb…

Ilustrační obrázekFrýdek-Místek, Český Těšín - Nejkratší železniční spojnicí Frýdku-Místku s Českým Těšínem je trať 322. Vede malebnou podbeskydskou krajinou podél řek Ropičanka, Stonávka a Morávka. Ve většině ze sedmi stanic a zastávek (vyjma konečných, které v článku nezmiňuji), jsou zrušeny výdejny jízdenek - ty jsou prodávány ve vlaku. Koleje vedou skrz i okolo městeček a vesnic, jejichž památky, stejně jako atraktivní okolí, jsou jako stvořené k výletům - na své si zde tak přijdou nejen fotografové železnice. Vezměme to tedy popořadě tak, jak stanice následují po výjezdu z Frýdku-Místku.

Ilustrační obrázekBohumín - Po téměř dvou měsících se ŽelPage vrací k seriálu o osudu elektrických jednotek řady 470. První jízdní zkoušky jednotky 470.001/002 byly zahájeny na začátku roku 1991, a to na zkušební trati výrobce ze Studénky do Bartošovic. Na veřejnou železniční síť se "Kraken" poprvé dostal 21. 2. 1991, kdy se uskutečnila zkušební jízda s prototypovou komisí na palubě. V březnu pak probíhaly testy na okruhu v Cerhenicích.

Ilustrační obrázek Milovníkům půlstoletí starých veteránů z ČKD bohužel hned v začátku utřu slinu, protože nemám na mysli ty „jejich“ šestiválce, nýbrž motorové vozy řady 810. Jejich pohonná jednotka disponuje stejným počtem cylindrů, a ač naležato, a s o něco nižším objemem, jde o stejně populární a nesmrtelný stroj. V tomto díle šotoušova průvodce bych se rád zaměřil na lokální tratě na severu Moravy, kde se „osmsetdesítky“ prohánějí téměř výlučně. Osobně jsou mým nejčastějším cílem, a to hned z několika důvodů – na lokálce si člověk nejlépe zarelaxuje, motoráčky krásně pasují do zdejší krajiny a v neposlední řadě je to jediné osobní vozidlo v běžném provozu, na které jsem schopen reagovat aparátem v dostatečné rychlosti v případě, že se nacházím v režimu Standby…

Ilustrační obrázek Šotoušův průvodce po Česku nám již představil nejznámější a nejfotografovanější fotomísta v České republice, uvedl několik lokalit, které mají své známé promotéry a dnes nás zavede částečně do zahraničí. Jelikož Slovenská republika je nám celkem dobře dostupná a doba, kdy jsme byli jeden stát není tak vzdálená, můžeme i v této galerii nalést mnoho fotografií z této země. Hned několik "nej" se nachází na jediné a důležité spojnici, proto si dnes představíme nejfotografovanější místa Košicko-bohumínské dráhy, jak zní historický název hned tří současných tratí - 320 Bohumín - Čadca, 127 Čadca - Žilina a 180 Žilina - Košice.

Večerní pohodaPatnáct dní strávených na cestách po Norsku se blíží ke konci. Ani zpáteční cesta českého gumokolu směrem na jih ale nebyla nezajímavá - pravý železniční nadšenec vždy nalezne vhodné příležitosti pro objevování místních zajímavostí, a mezi ty rozhodně patří i trať s rekordním převýšením, vedoucí poblíž největšího norského fjordu. Pátý díl uzavírá příběh neobvyklé dovolené, při niž se hlavním dopravním prostředkem stalo silniční vozidlo, které ovšem umožnilo cestovatelům dostat se blíže k železnici. Závěr cestopisu po dalekém severu bude jistě i cenným zdrojem informací a doporučení pro ty, kdo chtějí Norsko a norský život na kolejích vidět na vlastní oči.

Ilustrační obrázek Stanice se nachází na křižovatce tratí č. 320 (Bohumín – Čadca), 321 (Ostrava-Svinov – Český Těšín) a 322 (Frýdek-Místek – Český Těšín). Město Český Těšín se nachází při hranicích s Polskem. Český Těšín od Polska dělí řeka Olše (Olza). Je to moje nejoblíbenější stanice. Město je pěkné, stanice se nachází přibližně v jeho centru. V blízkosti se nachází náměstí, autobusové nádraží a před staniční budovou je stanoviště TAXI.

Ilustrační obrázekMosty u Jablunkova - Dne 17. listopadu 2007 byl v Mostech u Jablunkova zpřístupněn veřejnosti jeden ze dvou zdejších železničních tunelů. Jednalo se o tunel na 2. traťové koleji trati 320, který byl pro železniční dopravu od tohoto dne uzavřen. Naskytla se tak ojedinělá příležitost projít tunel pěšky a prohlédnout si jej v původní podobě.

Jednotka EN57-1952Ostrava - V poslední době se často mluví o uvažovaném nasazení polských jednotek řady EN57 na večerní a noční osobní vlaky na Ostravsku. Rozhodl jsem se proto tuto jednotku vyzkoušet. Předmětem mého "minitestu" byla rekonstruovaná jednotka číslo EN57-1952, které je v současné době nasazováno na vlaky Os 99903 a 99904 v úseku Chałupki - Bohumín - Ostrava hlavní nádraží a zpět, kam zajíždí z polských Katowic a Racibórze.

MO-S5 před přeložením trati od západu, foto Railfort Bohumín - Kamarád Honza Holinka opět pořádá 15.9.2007 turistickou akci na jednom ze železničně zajímavých objektů našeho předválečného opevnění. Po červnové akci na StM-S50 u Branné se tentokrát jedná o skutečně raritní MO-S5 "Na trati" nedaleko Bohumína. Využil jsem možnosti zúčastnit se cesty organizátora na předakční rekognoskaci a nasbírat materiál pro tento článek. Abych předešel drobným mýlkám, které vznikly po předešlém článku - nemám nic společného s organizováním akce. Na mne se prosím neobracejte. Tato témata mám již delší dobu v jakémsi "redakčním plánu" a se skutečným organizátorem domlouváme pouze časovou synchronizaci článků s akcemi, aby mohl být využit co nejlépe jejich potenciál. O samotném plánu akce jsem informován stejně jako Vy pouze z propozic sestavených organizátorem. Jen podotýkám, že název akce ani článku nesouvisí se současnými hranicemi, ale s hranicemi historickými.

Ilustrační obrázekOstrava - Jako již tradičně se v polovině června konají v Ostravě dny kolejové dopravy, neboli Czech Raildays. Co tedy bylo na veletrhu zajímavého k vidění a slyšení? Více uvnitř článku.

« Novější zprávy | 1 2 3 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:02
zapadá v 20:01