..: Články :..

Světlo shůry; Výh. Praha-Vyšehrad výhybna - Praha-Smíchov, foto: Chary Berlín/Praha — Jenom a pouze z osobních a rodinných důvodů jsem poprvé od roku 2012, v sobotu 16. dubna 2016, vyrazil vlakem EC z Berlína do Prahy. Mým cílem bylo navštívit mámu v pražské Thomayerově nemocnici a přitom všecho stihnout za jeden den, tam i zpět do Berlína. K tomu mám omezení zdravotní – jsem chodící, leč pomalý invalida. K tomu patří i to, že v relativním dosahu potřebuji mít prostorné WC, bezbariérový nástup a výstup do vozu a pokud možno výtah. Cesty jsem se nebál, znám tu trasu dobře, poprvé jsem zde jel v roce 1967 jako desetiletý a pak stále a pořád až dosud. Konstatuji – lze to stihnout za jeden den.

680541, foto: Johník Nábřeží — Současný neúplný počet jednotek Pendolino výrazně komplikuje oběhy souprav. Nutnost nasazení vozů klasické stavby posouvá značku „SC“ v očích veřejnosti níže, než by marketingoví pracovníci ČD očekávali. Souprava, která byla výrazně poškozena po střetu s nákladním vozidlem přepravujícím ocelové plechy na železničním přejezdu ve Studénce, se vrátí do provozu nejdříve v závěru roku 2017 nebo během jara 2018. Rovněž nelze počítat s tím, že by se v nejbližší době rozšířil počet souprav railjet. Nemalé problémy totiž Českým drahám působí měnová politika České národní banky, kdy je uměle držen velmi vysoký kurz koruny; jak vůči dolaru, tak i vůči euru. (Někteří ekonomové tvrdí, že správně nastavený kurz koruny by měl níže než 20 Kč za 1 americký dolar a euro by nemělo být výše, než za 24 Kč.) Zdánlivě nesmyslný a již delší dobu držený kurz 1 EUR = 27 CZK výrazně prodražuje Českými drahami emitované dluhopisy v eurech a komplikuje nákup či leasing strojů ze západní Evropy. Vedením ČD byla proto 29. února ustavena pracovní skupina, která měla za úkol posoudit stávající využití jednotek Pendolino a případně navrhnout nová řešení. Přesto, že na tiskovou konferenci k těmto závěrům pracovní skupiny se teprve čeká, přinášíme vám exkluzivně, nač se můžete nejbližším období těšit. Znáte to – vše, co se v Česku označí jako „tajné“, se stejně hned vykecá.

705.913-2 + 705.914-0 + 705.917-3, Osoblaha, foto: Strnda Osoblaha — Řekne-li se „Osoblaha“, někteří Moraváci vědí, ale lidé z krajů českých většinou pátrají v paměti a přemýšlejí, kam tento zeměpisný pojem zařadit. Milovníci vláčků jsou na tom poněkud lépe, protože se jim vybaví jediná úzkorozchodná trať, na které jezdí vlaky Českých drah. Historie zdejší dráhy spadá ještě do dob Rakouska-Uherska, kdy rozvoj železnic výrazně přispíval k přepravě surovin i výrobků, ale také k mobilitě lidí. Po výstavbě „páteřních“ moravských tratí z Vídně a Břeclavi na Brno a Českou Třebovou, Přerov a Ostravu či Přerov a Českou Třebovou přes Olomouc, se začala železnice dostávat i do dalších lokalit. Vídeňská Moravsko-slezská ústřední dráha (MSCB) postupně zprovoznila novou hlavní trať z Olomouce přes Bruntál a Krnov do Glubczyc a z Krnova pak další dvě odbočky – na východ do Opavy a na západ do Głuchołaz.

16.12.2015 - 6:00 - Galerie PF 2016

PF 2014 Vojtěcha Berana, foto: Vojtěch Beran Praha — Čas pádí jako splašený kůň, už se jen párkrát vyspíte a bude tady nový rok. Konec roku býval dříve spojen s vánočními pohlednicemi. Ty jsou postupně vytlačovány soukromými i firemními novoročenkami, klasické tištěné nahrazují přání digitální – od kratších či delších SMS zpráv až po rozpohybovaná a zpívající videa. Pravidelní návštěvníci zdejších stránek si už zvykli, že zde najdou galerii novoročenek, o které se s nimi podělí naši příznivci. Někteří využijí jako základ některou ze svých podařených fotek, jiní popustí uzdu své fantazii. Pojďte se podívat! Samozřejmě že než se novoročenky vloží, je nutno napřed něco vymyslet – pro inspiraci se můžete podívat do archivu minulých ročníků. Ale jen podívat, nekopírovat! Těšíme se na Vaše milá dílka.

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš Petrovský Komentář — Když jsme připravovali k vydání komentář Aleše Petrovského První třída ve voze ABpee – vždy o něco lepší cesta…?, tušili jsme, že komentáře – zejména některých – mohou být bouřlivé. Očekávali jsme jak ty, které se přikloní na stranu autora, tak i ty, které budou bránit modrého dopravce. Na to, že ke komentáři dorazí i oficiální stanovisko Generálního ředitelství Českých drah, by si před vydáním vsadil jen málokdo z naší redakce. Ale stalo se a již skomírající diskuze dostala nový impulz. Nečetli jste? Doporučuji. Místy zajímavé čtení. Ale znáte to z praxe – každá akce vyvolává reakci a jak vidno, neplatí to jen ve fyzice. Trošku jsme zapátrali, nemálo se poptali, ti šikovnější se proběhli i po intranetu běžným uživatelům nedostupném, takže mohu shrnout, co jsme prozatím zjistili.

218.421-6 + 218.419-0, Hergatz - Wangen (Allgäu), foto: Tomáš Kubovec Humpolec — Závěr loňského roku byl pro pozorovatele dění na železnici zábavný – „přestřelka“ mezi dvěma dopravci ohledně nákupu ojetých vozů z Rakouska zde nebývá tak často. Při tomto občas až úsměvném čtení ale možná mnohým unikla ještě jedna neméně zajímavá transakce, ke které v závěru roku došlo. Švýcarské železnice uzavřely obchod na odprodej svých 20 vozů. Tedy abychom byli přesní – na okamžitý prodej tří vozů a opci na prodej dalších 17 vozů v průběhů následujících čtyř let. Nezaregistrovali jste? SBB modernizuje svůj vozový park restauračních vozů, starší typy nahradí modernějšími, takže nabídka na jejich odkup byla pro ně vcelku zajímavá. Ještě zajímavější je, kdo je kupuje. Jeden významný český subjekt, který ale doteď neměl s železnicí vůbec nic společného.

Payus, foto: Josef Petrák Ostrava — Řekne-li se „Payus“, vybaví se mi dobrosrdečný vysportovaný chlapák s úsměvem na tváři. Řekne-li se „Payus a ŽelPage“, okamžitě mám před očima některé jeho železniční fotky z průmyslového zázemí Ostravy – „těžký industriál“ jak je kdysi někdo z komentujících pojmenoval. Jeho fotky na ŽelPage sleduji od samotných začátků. Ty neměl zrovna jednoduché – fotil jinak, než mnozí publikující. Žádný standard – pohled na vlak ze stále stejného (optimálního) úhlu, pokud možno dobrý násvit, to nebyla jeho parketa. Payus raději volil „čelovku“. Zejména někteří zahraniční šotouši měli zpočátku s jeho tvorbou nemalé problémy. Jeho pohled na svět byl jiný a mne si získal. Snaží se zachytit dynamiku pohybu. Jindy si hraje s geometrií kolejišť nebo ocelových konstrukcí. Má rád podvečery, kdy se barvy oblohy mění minutu po minutě. Od světlých tónů modré až po hluboce temné, přecházející v čerň, ozvláštněné tóny zlatavé, oranžové, červené, růžové i fialové. Matka Příroda si ráda hraje a nabízí nám i fotografům občas úchvatné kombinace barev. Nemá problém fotit v noci a to, co potom předkládá ke zhlédnutí, je velmi působivé. Jeho fotky jsem si oblíbil a pravidelně se na ně těším. Kdybych je mohl (nyní) na ŽP i hodnotit, tak povětšinou by ode mne získával u svých fotek hodnocení velmi vysoké. Když mi v mejlu přistála pozvánka na jeho připravovanou výstavu Fotomozaika Pavla Kopce, nešlo si do diáře nepoznačit: „pondělí 23. března 2015, 15.30 h, vernisáž Payus“.

24.1.2015 - 8:00 - Železniční výstavy v Opavě

Model lokomotivy 754.028 ČD, foto: Bertovec Opava — Opavský kulturní dům Na Rybníčku přivítá v sobotu a neděli 24. a 25. ledna 2015 příznivce modelové železnice na Výstavě železničních modelů. Přes pětadvacet metrů kolejí (v měřítku TT) s pěti stanicemi dle skutečné podoby představí reálný provoz. Uvidíte ovládání vláčků přes mobily a smartmobily. Pro děti je připraveno dětské kolejiště, které si budou moci samy ovládat. Součástí je i výstava modelů H0. Otevřeno je po oba dny od 9 do 17 hodin, základní vstupné je 50,– Kč. Pokud se o víkendu vypravíte do Opavy a ještě jste nenavštívili výstavu Opava železniční, nechte si čas i na ni. Expozice je v Obecním domě na Ostrožné ulici 46 a o víkendu je otevřena od 10 do 18 hodin. Smyslem této výstavy je poukázat na úsilí Opavy stát se v 19. století železničním uzlem Rakouského Slezska, tj. získat výhodnou pozici na hlavních dálkových obchodních trasách. V podmínkách své doby tím společenská a ekonomická elita sledovala možnost optimalizovat postavení města v rámci středoevropského prostoru. Pozoruhodný je přitom samotný proces vzniku jednotlivých projektů a fáze výstavby, v nichž se odráželo soupeření železničních společností. Návštěvník se tak dozví, proč vznikla v Opavě dvě nádraží a zjistí také, proč výstavba některých tratí ztroskotala. Výstava je přístupná do 31. března 2015.

Zdroje: Klub železničních modelářů, OKO

151.007-2, Rokytnice u Přerova, foto: Johník Praha — Marketingoví odborníci Českých drah neustále tápají v tom, jak pojmenovat nabízené služby. Jmenuje-li se firma „České dráhy“, má-li sídlo v Česku a někteří ji dokonce nazývají „národním dopravcem“, očekávali byste, že vše, co vám nabízí, je pojmenováno česky. Pravidelní cestující znají, nepravidelní najdou na webu třeba nabízené produkty „Včasná jízdenka“, „Akční jízdenka“, „Skupinová víkendová jízdenka“… Tak bychom mohli asi delší čas pokračovat, ale zdaleka bychom v této množině výhradně českých názvů nevyčerpali všechny nabízené služby. Druhou množinou jsou služby či produkty označené výhradně v angličtině: eShop, IN 25, IN 50 nebo dříve třeba i IN Gold… A třetí množina názvů je lingvistický paskvil – složenina češtiny a angličtiny. Snad tou nejrozšířenější je IN Karta. I ČD on-line by asi šlo říci jinak. (Dokážete si představit, že by třeba francouzské železnice SNCF měly jednu část názvu svého produktu ve francouzštině a druhou část v angličtině?) Do této skupiny dvojjazyčných složenin patří též jeden z produktů zavedených v nedávné době: ČD Body.

Pohled na pragotron, Otrokovice, foto: Petr Borženský Praha — Seděli jsme v předvánočním čase v jedné žižkovské hospůdce. Den předtím tam sanitář vyčistil trubky, guláš byl dobrý a kupodivu i tlačenka na pražské restaurační poměry obsahovala maso (i když ta z domácí zabíjačky bývá samozřejmě daleko lepší). Jak to bývá zvykem, řeči se vedly o všem možném – od věcí železničních až snad po nesmrtelnost chrousta. Poklid večera byl ale přerušen dotazem muže sedícího už nějakou dobu u vedlejšího stolu: „Vy jste ze ŽelPage, že? Mohu si přisednout?“ A dříve, než jsme stačili zareagovat, že se jedná o uzavřenou společnost, si přisunul svou židli k našemu stolu. „Už vás nějakou dobu poslouchám a možná bych pro vás něco zajímavého měl. Když mne pozvete na pivo, tak vám dám jedno hodně zajímavé DVD.“ Nemáme ve zvyku zvát někoho zcela neznámého na pivo, ale na druhou stranu – nevypadal nijak ošuntěle, spíš by se dal popsat jako nenápadný muž, taková šedá myška, člověk, kterého byste v davu lehce přehlédli. Takže v čase předvánočním jsme udělali výjimku a za malou chvíli už předním stálo jedno orosené. Upil a z kapsy vytáhl DVD s tím, že se nám určitě bude líbit. Měl dobrý splávek, zbytek ze sklenice v něm rychle zmizel. A vzápětí zmizel i on – vlastně se ani nepředstavil.

Děčínský rychlík, Ústí nad Labem hlavní nádraží, foto: Matouš Vinš Praha — Neděle 30. března bude mít jen 23 hodin, protože ve dvě hodiny v noci si budete muset posunout své hodinky na hodinu třetí. Středoevropský čas (SEČ) se opět změní na středoevropský letní čas (SELČ). Tato změna se dotkne 13 dálkových vlaků Českých drah, regionální vlaky, které vyjíždějí až kolem čtvrté hodiny, nebudou touto změnou dotčeny. Stejně tak se změna času nedotkne vlaků RegioJet a LEO Express. Se zpožděním budou muset ale počítat cestující EN 456 Phoenix, i když těch se změny dotknou na cestě až mimo území naší republiky.

809.398-1, Opava východ, foto: Payus Opava — Opava byla hlavním městem rakouského Slezska (po prohrané válce v r. 1742, kdy byla větší část Slezska postoupena Prusku). Až do vzniku země Moravskoslezské v roce 1928 byla sídlem zemských úřadů. Na přelomu 19. a 20. století se Opava stala významným železničním uzlem, byť jen lokálního významu. Trať z Ostravy do Opavy byla stavěna jako odbočná dráha společnosti Severní dráha císaře Ferdinanda a byla oficiálně dána do provozu 17. prosince 1855. V roce 1892 přibyla trať do Horního Benešova. V roce 1895 došlo k propojení nádraží Opava východ a Opava západ – tam od roku 1872 končily vlaky z Krnova a Olomouce. Od roku 1895 byla zahájena doprava mezi Opavou západ a Kravařemi ve Slezsku, v roce 1913 byla trať prodloužena až do Hlučína a v závěru roku 1933 začaly vlaky z Hlučína zajíždět na nádraží Opava východ. V roce 1905 ještě přibyla trať do Hradce nad Moravicí. V současné době se začíná psát další kapitola – místo budování se bude možná rušit. Ve čtvrtek 13. února 2014 proběhlo jednání náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a životní prostředí Daniela Havlíka se starosty obcí ležících okolo železniční tratě 314 spojující Opavu s Jakartovicemi. Výsledkem tohoto jednání je pro některé poměrně smutná zpráva: pravidelné osobní vlaky se s největší pravděpodobností po 122 letech na tuto trať 6. dubna 2014 vydají naposledy.

754.012-3, Brankovice - Nemotice, foto: Tomáš Krajcar Praha — Máte rádi dopravu a uvažujete, že byste jí v budoucnu i živili? A nebo vás jen láká studovat na Fakultě dopravní ČVUT? Co na tom, že ten, kdo vystudoval navrhování letadel pak navrhuje třeba chladničky, důležité je se naučit inženýrsky myslet. Pokud nejste ještě úplně rozhodnuti, nabízí se vám jedna možnost – přijít na dny otevřených dveří, které i v letošním roce pořádá Fakulta dopravní ČVUT v Praze, a to na obou svých pracovištích. V pátek 24. ledna budou zájemcům o studium podány informace o studiu a uplatnění absolventů fakulty, podrobnější informace pak budou poskytnuty k oborům profesionální pilot a technologie údržby letadel. Mezi desátou a dvanáctou hodinou budou pak zpřístupněny laboratoře fakulty na adrese Konviktská 20, Praha 1, a to zkušební laboratoř ústavu dopravní telematiky, laboratoř řízení a modelování dopravy, nově zřízená laboratoř odbavovacích a informačních systémů ve veřejné dopravě a učebny výpočetní techniky. V odpoledních hodinách pak navážou exkurze v Horské ulici v kampusu na Albertově, a to do laboratoře interaktivních vozidlových simulátorů, laboratoře bezpečnosti dopravních systémů a na dopravní sál fakulty dopravní. Bližší informace o přednáškách a exkurzích najdete na stránkách ČVUT FD, za kterou vás srdečně zveme.

FLIRT pro společnost GySEV, foto: Stadler Sopron — Maďarsko-rakouský železniční dopravce GySEV potěšil cestující na lince Sopron – Szombathely – Szentgotthárd, když v prosinci s novým grafikonem nasadil do provozu i první dvě nové jednotky FLIRT od švýcarské společnosti Stadler. Ty již obdržely všechna potřebná povolení pro provoz na maďarské železniční síti i pro nasazení na komerční trasy. Další dvě soupravy je budou v brzké době následovat.

Železniční trať mezi kazašskými stanicemi Nurkazgan a Myrza (2010), foto: Nikolay Olkhovoy Astana/Ašchabád — Zatímco se v Evropě pomalu a nenápadně železniční tratě ruší, v Asii se postupně budují. Jedním z projektů, které by si mohly zasluhovat pozornost, je propojení Kazachstánu a TurkmenistánuÍránem. A to již v prosinci 2012 mohl Abdul-Ali Saheb-Mohammadi, ředitel Íránských drah, slavnostně oznámit, že íránské národní železnice jsou propojeny se syrskou a tureckou železniční sítí. Vzhledem k tomu, že Kazachstán je propojen železniční tratí s Čínou a Turecko je napojeno na evropskou železniční síť, vznikl zde nový železniční tranzitní koridor propojující Čínu s Evropou, tentokrát zcela mimo území Ruska. Další tranzitní možnosti se otevírají i pro oblast Střední Asie a Perského zálivu. Rovněž je zde potenciál pro dopravu zboží mezi Ruskem a Indií. Délka koridoru je asi 1000 km, z toho nově 140 km je zřízeno na území Kazachstánu, 470 km v Turkmenistánu a 90 km v Íránu.

« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 ... 13 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:24
zapadá v 18:09

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Naše téma: Noční doprava na železnici
Ať chceme nebo ne, lůžkové a lehátkové vozy postupně mizí z evropské železnice. Deutsche Bahn je přestala provozovat loni v prosinci a letos se přidá maďarská Utasellátó. Proč se ubytovací vozy stávají ...

Poslední příspěvek Letní putování Čechami, Moravou a Slovenskem (2)
Na konci první části líčení mých zážitků z dovolenkového cestování po území někdejšího Československa (s malou odbočkou na polské území) jsme se rozloučili 16. srpna ve vlaku z Bratislavy do Břeclavi. ...

Poslední příspěvek Úzkorozchodná železnica pri obci Felcsút
Západne od hlavného mesta Maďarska bola na konci 19. storočia postavená miestna železnica medzi mestami Bicske a Székesfehérvár. Po vyše 80 rokoch bola severná časť trate v úseku Bicske - Vértesacsa zrušená ...