..: Aktuality a články - Srbsko :..

6.12.2006 - 22:39 - Nová pohraniční stanice Dimitrovgrad

tiskové centrum JŽ Bělehrad - Srbský ministr investic Velimir Ilić a bulharský ministr dopravy Petar Mutafcijev podepsali 4.12.2006 v Dimtrovgradu dohodu o spolupráci policie, inspekce, železničních správ a jejich personálu a oficiálně nechali vyjet první nákladní vlak z nové železniční pohraniční stanice Dimitrovgrad. Proinvestováno bylo více než 5 milionů € a na financování se podílela i Evropská investiční banka (investice jsou nejvíce viditelné na nádažní budově). Dohoda umožňuje, mimo jiné, i průběh pasové kontroly v osobních vlacích nejen při pobytu v pohraniční stanici, ale také během jízdy mezi Dimitrovgradem a Dragomanem. Pravidelný pobyt osobních vlaků na hranici se tak zkrátí ze 100 minut na padesát.

zdroj:

25.11.2006 - 13:31 - Srbské železnice zavedou vozy pro invalidy

Bělehrad – Začátkem prosince uvedou JŽ do provozu nový vůz, který bude umožňovat přepravu invalidních osob. Vozy budou vybaveny klimatizací, prostorem pro vozíky invalidů; ti se do vozu bude dostávat pomocí zvedacích plošin. Tento vůz bude prvním nejen v Srbsku, ale také v celém regionu. Vůz začne jezdit na vlaku IC „Avala“ mezi Bělehradem, Budapeští a Vídní. Rekonstrukci provedla GOŠA ve Smederevu. Do konce roku 2007 by mělo být dodáno dalších 7 vozů, které budou nasazeny na vlaky kategorie „bussines“.

zdroj: Železnice Srbije

5.10.2006 - 11:44 - "Ro-La" poprvé v Srbsku

Bělehrad - Zvláštní mezistátní vlak pro přepravu kamionů „Ro-La“ byl v září poprvé uveden do provozu také síti Srbských železnic. „Ro-La“ jezdí mezi tureckým Halkali a rakouským Welsem. Vlak by měl být v provozu na území Srbska pravidelně každý týden do konce roku. Provoz mohl být zahájen až po rekonstrukci srbského koridoru č. 10.

zdroj: Srbské železnice

10.7.2006 - 12:05 - Investice do srbské infrastruktury

Bělehrad - Srbské železnice získají celkem 140 milionů € na rekonstrukce svých tratí od evropských bank. Kontrakt s Evropskou investiční bankou ve výši 80 milionů € má uhradit opravu tratě na koridoru 10. První a nejdůležitější investice půjde do úseku mezi městy Niš a Dimitrovgrad (v současnosti nejdůležitější srbská trať dle Srbských Železnic), která má být kompletně renovována, přičemž dalším krokem bude elektrifikace. Právě tento neelektrifikovaný a co se týče svršku nevyhovující úsek způsobuje velká zpoždění vlaků. Další důležitou investicí bude přemístění mostu Jovac (v blízkosti Cuprije) s kompletně novou výstavbou trati před a za mostem. Srbské železnice se dále budou zaměřovat na zdvojkolejnění transsrbského koridoru číslo 10 mezi Bělehradem a Nišem (toto je ovšem plán pro vzdálenou budoucnost). Na trati Bělehrad – Šid sice vlaky mohou jezdit rychlostí až 160 km/h, ovšem nedosatečný počet vhodných vozidel a lokomotiv nedovoluje využívat této rychlosti, proto dle Milanka Sarancice, generálního ředitele Srbských Železnic, poputuje část investic i do této oblasti. Kredit od Evropské banky pro obnovu a rozvoj bude podepsán příští měsíc. JŽ tak získají necelých 60 milionů €, které by investovaly do nákupu nákladních vozů. Posledním plánovaným projektem je elektrifikace úseku Pancevo – Vrsac v délce 90 km. Další peníze navíc přislíbilo i Španělské království ve výši 32,5 milionů €.

Zdroj: tisková zpráva Srbských Železnic

Naše druhé putování Evropou po železnici nás zanese do nově vzniknuvšího státu, tedy do Černé Hory. Pozitivem této země je, že ještě není plně zasažená masovým turismem, jako třeba Chorvatsko. Měna: Euro (28,80 CZK = 1 €)
Počet obyvatel: 13.500

29.6.2006 - 11:43 - Vlaky do Černé Hory plně obsazené

Černá Hora - Všechna místa ve vlacích z Bělehradu do Černé Hory jsou již téměř obsazena až do 1. července. Několik posledních míst zbývá ještě v deních spojích, ovšem i ta budou v krátké době vykoupena. Podobná situace se očekává během celého léta.

Zdroj:

Beograd - Oddělení osobní přeravy Srbských železnic (JŽ) zveřenilo informace o zavedení vlaků a přímých vozů do nových destinací během letošní letní sezony.

6.5.2006 - 17:04 - Společnost ČMKS předala do Srbska již 10. lokomotivu ř.621

709.621 představená na MSV BrnoČeská Třebová - Na přelomu prvního a druhého čtvrtletí roku 2006 předala firma ČMKS holding zástupcům Srbských železnic (SŽ) v pořadí již 10. motorovou lokomotivu řady 621.1. V případě lokomotivy 621.110 se prozatím jedná o poslední vyrobenou lokomotivu této řady s tím, že v průběhu tohoto roku by se ještě měla uskutečnit dodávka dalších dvou lokomotiv. Na ně by pak měla navázat druhá desetikusová série, jejíž realizace se již připravuje.
Dodávka lokomotiv řady 621.1 je první významnou zakázkou HOLDINGU ČMKS na výrobu nových dvounápravových motorových lokomotiv. HOLDING ČMKS tak zúročuje své aktivity související s obnovou motorových lokomotiv v České republice. Projekční a konstrukční provedení lokomotivy bylo např. ohodnoceno tím, že první „srbská“ lokomotiva řady 709 – evid. čís. 621.101, která byla vystavena počátkem října 2005 na 47. mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, zde získala v kategorii dopravních prostředků Zlatou medaili MSV 2005.

Zdroj : ČMKS

14.3.2006 - 8:58 - Výstavba nového nádraží a komerčního centra v Bělehradu

Beograd - Komise pro výběr investora, který by měl finančně zaštítit stavbu nového nádraží „Beograd Center – Prokop“ s komerčním zázemím, bude rozhodovat o výběru vítěze. Předvýběrovou prověrkou prošli 3 z 9 potencionálních investorů, jimi jsou: „Pavlovic-Nagle Consortium“ (USA), „Energoprojekt-Holding A.D.“ (Srbsko a Č.H.) a „Trigranit Holding LTD“ (Kypr). Komise by měla rozhodnout o výběru do 20. března 2006. První fáze výstavby by měla být hotova do 36 měsíců.

Zdroj a foto: JŽ

31.1.2006 - 12:45 - Srbské železnice koupily z ČR 2 lokomotivy

621Beograd - Dvě české posunovací lokomotivy řady 621, které byly dodané Srbským železnicím (JŽ) 2 roky po podepsání kontraktu a uhrazení zálohy 2 milonů €, byly doručeny objednavateli. Srbská strana si je převzala a umístila na hraniční stanice Šid a Subotica. Očekává se uvedení do provozu dalších 2 lokomotiv stejné řady. Celý projekt byl financován republikovým ministerstvem investic. Na obrázku záběr lokomotivy, která byla dodána JŽ.

Zdroj : Tisková zpráva JŽ
Foto : Ondra Janiš (MSV Brno)

25.1.2006 - 20:14 - Za tragédii v Černé Hoře pravděpodobně může strojvůdce

chČerná Hora - Podle posledních zpráv z médií za železniční neštěstí v Černé Hoře pravděpodobně může strojvůdce vykolejeného vlaku. Podle vyšetřovatelů měl opustit své místo v kabině a dostatečně nezajistit brzdy kvůli nespecifikované opravě. To zřejmě způsobilo, že vlak se dal do pohybu.
V době nehody jel vlak rychlostí 150 kilometrů za hodinu. Vagóny vykolejily ještě v tunelu, kde narážely do jeho stěn. Za tunelem, kde se vlak pohyboval rychlostí 110 kilometrů za hodinu, se vykolejené vagóny zřítily ze srázu.
Strojvůdce, který byl se zraněními hospitalizován, je nyní v nemocnici v policejní vazbě.

Osobní vlak jedoucí z města Bjelo Polje do přístavu Bar po výjezdu z tunelu vykolejil v pondělí 23.1. u obce Bioce asi deset kilometrů severně od Podgorice. Souprava se zřítila do rokle, kterou protéká řeka Morača.
Nehoda si zatím vyžádala 44 obětí, na 200 lidí je zraněno. Více než polovina zraněných jsou děti.

Zdroj : iDnes.cz , Novinky.cz

Původní zpráva o nehodě :
23.1.2006 - 22:44 - V Černé Hoře spadl vlak do rokle ...
foto: Kurir

23.1.2006 - 22:44 - V Černé Hoře spadl vlak do rokle, při neštěstí zemřelo 40 lidí

NEHODAPodgorica - Údajně nejméně 39 lidí zahynulo při dnešním železničním neštěstí v Černé Hoře. Na mimořádné tiskové konferenci to oznámil místopředseda černohorské vlády Miroslav Ivanišević. Dalších více než 135 osob bylo podle něj zraněno. Mluvčí ministerstva vnitra událost označil za jednu z vůbec nejhorších nehod v historii země.

Na místo tragédie, kde ve večerních hodinách pracovalo na 300 záchranářů, se dostavili prezident Filip Vujanović a premiér Milo Djukanović.
Osobní vlak jedoucí z města Bijelo Polje do přístavu Bar kolem 16:00 SEČ vykolejil u obce Bioce zhruba deset kilometrů severně od Podgorice.
Bělehradský rozhlas B92 informoval, že vlak se zřítil do rokle hluboké 50 metrů, kterou protéká řeka Morača. Vagóny byly údajně plné cestujících; bylo mezi nimi mnoho dětí, které se vracely z lyžařské výpravy.
Mluvčí ministerstva vnitra Jusuf Kalamperović v televizi řekl, že dosavadní neoficiální výsledky vyšetřování naznačují, že příčinou tragické nehody bylo selhání brzdového systému vlaku.

Zdroj : České noviny (ČTK)

25.12.2005 - 18:26 - Trať mezi Makedonií a Kosovem obnovena

Šest let po válce v Kosovu byla znovu zprovozněna železniční trať mezi Kosovem a Makedonií. První souprava se zástupci OSN, Kosova a Makedonie překonala 20.12.2005 trať dlouhou 80 km, mezi městy Kosovo Polje a Skopje. Trať nebyla v provozu od bombardování letadly NATO v roce 1999. Srbská armáda ji využívala k transportů etnických Albánců do sousední Makedonie.

Zdroj: VLAKY.NET, Foto: faq.macedonia.org

- Od nového JŘ lze ze Srbska cestovat přímo do Budapešti, Vídně, Mnichova, Curychu, Lublaně, Záhřebu, Banja Luky, Skopje, Soluně, Sofie, Istanbulu, Bukurešti, Kyjeva a Moskvy, během letních měsíců také do Burgasu a Varny. Počet vlaků směřujících do Černé Hory bude nezměněn. Vzhledem ke změnám v regionální dopravě byly zrušeny všechny spoje mezi městy Zrenjanin-Vrsac-Bela Crkva, Sombor-Apatin, Sid – Bijeljina. V rámci bělehradské městské dráhy bude denně v provozu 112 vlaků na 5 tratích.

Cestopis - CSPSV uskutečnila další ze svých výletů, tentokát do Maďarska a Srbska a Černé Hory. V tomto článku se s Vámi chceme podělit o naše zážitky z cesty.

« Novější zprávy | 1 2 3 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:54
zapadá v 20:07