..: Aktuality a články - Maďarsko :..

V63_budapest_tkubovec, foto: V63_budapest_tkubovecMaďarsko — S příchodem nového jízdního řádu, který vstupuje v platnost 12. prosince 2010, přichází i maďarský dopravce MÁV–START s několika změnami. Nabízím velmi stručný přehled těch nejpodstatnějších. Jedná se spíše jen o kosmetické úpravy časových poloh vlaků či drobné změny v odjezdech na tratích s taktovou dopravou ve snaze zlepšit přípojné vazby. Od neděle budou provozovány všechny IC vlaky jako plně nekuřácké i ve vnitrostátní přepravě.

29.9.2010 - 22:00 - Maďarské lokálky opět v provozu

Bzmot 398 (InterPici), Putnok, foto: tomi Maďarsko — Na šesti maďarských regionálních tratí se obnoví s příchodem nového grafikonu osobní vlaková doprava. Řekl to v úterý 28. září 2010 současný státní tajemník pro infrastrukturu Ministerstva národního rozvoje Pál Völner. Znamená to znovuotevření 165 km tratí, které výrazně zlepší dopravní obslužnost pro bezmála 135 tisíc obyvatel. Od 12. prosince 2010, kdy začne platit nový jízdní řád, se na koleje vrací vlaky na následující vedlejší tratě: Fehérgyarmat – Zajta, Kocsord alsó – Csenger, Abaújszántó – Hidasnémeti , Godisa – Komló, Börgönd – Sárbogárd a Esztergom – Almásfüzítő. Tajemník zdůraznil, že po červencovém znovuotevření tratí je to další krok vlády k zlepšení dopravní obslužnosti a rozvoji infrastruktury v zemi. Dále uvedl, že vláda uvažuje i o provozu na trati Szilvásvárad – Putnok, ale vzledem k rozsáhlým škodám, které napáchaly letní povodně, není možné prosincový termín dodržet. Na oživených tratích bude rozsah dopravy minimálně odpovídat stavu před zrušením osobní přepravy, bude na nich zavedena taktová doprava s přípoji na vlaky vyšší kategorie.

Zdroj: Népszabadság online

V63_budapest_tkubovec, foto: V63_budapest_tkubovec Praha/Budapešť — Podpora low–cost cestování je jedna z možností jak zatraktivnit mezinárodní cestování vlaky, když základní tarif TCV svou cenovou výší naopak cestující odrazuje. Tuto neatraktivitu nezmírnila ani reforma na dohodu SCIC, která začala platit od změny jízdních řádů 13. února 2009. Ačkoliv se vytvářením takových akčních nabídek tarif zesložiťuje, získávají si u cestujících svou oblibu. Dokládá to mimo jiné růst tržeb v e–shopu Českých drah. Ústřední nabídkou jsou jednosměrné či zpáteční doklady ČD Tip, které jsou fixovány na konkrétní den, vlak a cestujícího. V roce 2009 díky nim bylo možné výhodně cestovat do Vídně, Berlína, Salcburku nebo Norimberka. První destinací pro rok 2010 bude maďarská metropole Budapešť.

Bombardier Traxx P160AC2, MÁV Trakció, foto: MÁV Trakció Budapest — Další zlepšení služeb u Maďarských státních drah je na obzoru. Na listopadovém zasedání představenstva konsorcia MÁV totiž odsouhlasili financování půjčky na koupi 25 nových dvousystémových lokomotiv pro MÁV Trakció (spravovatel hnacích vozidel). Kontrakt 22. listopadu potvrdilo i ministerstvo dopravy.

Mapa sítě MÁV (tratě celostátního významu), foto: Gabriel Korcsmáros Maďarsko — Zkratku MÁV drtivá většina z nás dobře zná a spojuje hlavně s vlakem EC Hungaria. Vagóny v modrém, či modro–šedém unifiku jsou tradičním doprovodem této kombinace písmen a patří železniční správě Maďarska, Maďarským státním drahám. Zkratka je tedy známá, přesto kvůli jazykové bariéře veřejností těžko rozluštitelná. Lépe řečeno, u nás se ví poměrně málo o fungování a postavení MÁV. Právě proto jsem se rozhodl v tomto článku pokusit o stručný nástin základní logiky fungování drah v Maďarsku s ohledem na současné trendy a problémy.

MÁV logo, foto: internet Maďarsko — Aktualizováno 13:45: O půlnoci 19. října začala avizovaná stávka Maďarských železnic (MÁV). Největší odborové sdružení na železnici VDSZSZ (Svobodné odborové sdružení železničářů) vyhlásilo stávku kvůli chystaným vládním krokům. Tamní vláda chce další redukci spojů anebo úplně zastavit veřejnou železniční dopravu na některých vedlejších tratích. To by znamenalo další propouštění železničářů. V 8 h ráno se však vlaky opět rozjely. Podle dostupných zdrojů je třeba nadále počítat se zpožděním vlaků či zkrácením některých jízdních tras vlaků. Plynulost dopravy může nastat až v odpoledních hodinách. Také České dráhy dříve platnou informaci o stávce trvající do cca 18h aktualizovaly – stávka je odložena, ale vzhledem k nemožnosti předpovědět další vývoj v Maďarsku jsou mezinárodní cestující nabádáni sledovat další situaci. Podle současného stavu pojedou mezinárodní vlaky po celé své trase. V případě obnovení stávky budou podle typického scénáře ukončeny ve slovenské pohraniční stanici Štúrovo. Zde, podle dřívějších zkušeností, bude k dispozici několik vozů oficiálních a neoficiálních taxislužeb, které vám nabídnou transfer do maďarských destinací.

Einmannbunker Székesfehérvár, foto: Roman ProvazníkProtektorát Čechy a Morava - Napsat pár slov o objektech Luftschutz - Splitterschutzzelle, poněkud nepřesně nazývaných "einmannbunkery", se chystám už dlouho. Hlavním důvodem je fakt, že se jedná o fortifikační stavby, na které lze v okolí železnice narazit nejčastěji. Můžete je spatřit, jak mlčky střeží staré vlečkové areály nebo jak z vyvýšeného místa svými temnými průzory kontrolují pohyb v důležitých železničních uzlech. Činí tak již bezmála sedmdesát let a pokud nebudou někomu překážet, budou tak činit ještě dlouho. Nemám v plánu je příliš rozpitvávat po technické stránce, protože to již učinil někdo jiný a lépe. Spíše chci jen upozornit na jejich existenci, přidat pár zajímavých míst výskytu a požádat "železniční archeology", aby je při svých pátráních neopomíjeli. Zmapování "einmannbunkerů" a objektů na jejich bázi není zdaleka kompletní a tak i vaše zpráva, fotografie a případně i GPS souřadnice pomohou jiným badatelům v jejich práci. Předem děkuji.

vlak IC (MÁV), foto: internet Budapešť - Druhá změna letošního jízdního řádu za pár dní čeká i Maďarsko. Společnost MÁV START ho uvede v platnost již tuto sobotu 20. června. Na rozdíl od České republiky, kde jsou změny menšího rozsahu a většinou se týkají regionálních vlaků, v Maďarsku se jedná o poměrně rozsáhlou změnu. Tímto datem totiž vstupuje v platnost tzv. "letní jízdní řád". Pod tímto termínem je třeba vidět hlavně řadu vnitrostátních vlakových spojů jedoucích v letní sezoně. Samozřejmě se změně nevyhnou ani některé mezistátní vlaky.

Petergof nádraží, foto: psVýchodní Evropa – Již delší dobu jsme plánovali vyrazit na východ do velké země. O Ruské federaci jsme si přečetli mnohé a zatoužili jsme vyzkoušet si ji na vlastní pěst. Mimo Ruska jsme navštívili také Maďarsko, přestupovali v Rakousku a cestu zakončili v Lotyšsku.

Jadran, Odb.Lučební, foto: DuhyUvažovali jste někdy nad možností jet na letní dovolenou vlakem? Každý dopravní prostředek má však své plus i minus. V následujícím článku autor představí známý mezinárodní letní vlak Jadran do chorvatského Splitu. Proč tedy nevyzkoušet jízdu vlakem, kdy máte oproti autobusu výhodu kdykoliv se projít, provětrat si myšlenky v otevřeném okénku, pohodlně se natáhnout v noci. Jedinou nevýhodou je poměrně dlouhá jízdní doba rychlíku a také to, že příjezdem do Splitu musíte všechny své kufry a batohy znovu naložit na svá záda a vydat se na další dopravní prostředek, oproti tomu vás vaše auto nebo autobus cestovní kanceláře dopraví přímo na místo rekreace.

Souprava railjet na nástupišti ve stanici Hegyeshalom, foto: Ing. Jan Přikryl (SzKT) Hegyeshalom - V minulém díle článku o jednotkách railjet jsme vám představili historii vzniku těchto jednotek a jejich bližší popis. V této části se zaměříme na problematiku, která jistě bude zajímat každého, kdo by se s těmito jednotkami chtěl seznámit osobně. Jedná se zejména o současné i předpokládané budoucí provozní nasazení railjetu, stejně jako (poměrně komplikované) tarifní úpravy, které se těchto jednotek týkají. Stačí si jen uvědomit, že tyto jednotky jsou provozovány po území tří států (Německa, Rakouska a Maďarska), přičemž v každém z nich jsou tarifní podmínky výrazně odlišné. Samozřejmě nebude chybět ani reflexe vlastních zkušeností z cesty touto exkluzivní kategorií vlaků.

railjet 63 München - Budapest, foto: Tomáš Kubovec Budapest, Győr - Rakouský národní železniční dopravce ÖBB historicky dlouho odolával snahám o zavádění vysokorychlostní dopravy. Na konci minulého tisíciletí si začal dlouhodobě půjčovat od Deutsche Bahn soupravy ICE 1. Později došlo k výraznému rozšíření provozu ICE vlaků v Rakousku, v rámci čehož ÖBB rovněž zakoupily 3 vlastní jednotky ICE-T. Navzdory tomu si však kategorie ICE zachovala až doposud spíše doplňkový charakter. Geomorfologické podmínky Rakouska spolu s konfigurací rakouské železniční sítě totiž zavádění klasických vysokorychlostních jednotek příliš nenahrávaly.

Nabízela se sice možnost pořízení pendolin z Itálie, které by byly pro řadu rakouských tratí ideální, ovšem realizaci takové myšlenky bránily obavy z masivního průniku naklápěcích jednotek stejné koncepce v barvách italských dopravců. Tento aspekt zřejmě stál i v pozadí těžkostí při schvalování řady ČD 680 v Rakousku. Navíc určitou roli hrála i vrozená rakouská konzervativnost. Nicméně, po celou dobu byla patrná potřeba zvýšit kvalitativní úroveň rakouské dálkové železniční dopravy. Proto byl krátce po roce 2000 zahájen vývoj jednotek railjet.

ER 9435, Wien Südbf., foto: Josef Petrák Hegyeshalom, Rajka – Dlouhá léta byli cestující a dopravní znalci zvyklí na ustálenou podobu vlaků EURegio, které již několik let spojují maďarský Győr s vídeňským jižním nádražím. Tato podoba je však od pondělka 2. února minulostí. Další změnou v dopravě na hranicích Maďarska, která se v župě Győr - Moson - Sopron chystá, je již dlouho plánované (a toužebně očekávané) spojení slovenské metropole Bratislavy s příměstskými obcemi hned za hranicemi v Maďarsku. Bohužel, spojení nikoliv železniční (byť by se nabízelo samo), ale mezinárodní linkou MHD, aneb kterak železnice kvůli neschopnosti mezistátní dohody drah vyklízí zcela zbytečně pole.

FLIRT jednotka, foto: neznámýBudapest - Právě v těchto dnech byly dodány první dvě jednotky FLIRT z druhé série šedesátikusového kontraktu pro příměstskou dopravu maďarskému národnímu dopravci MÁV-START Zrt. S firmou Stadler Rail Group dráhy podepsaly rámcovou smlouvu o dodání 30 + 30 kusů elektro-motorových jednotek už v roce 2006. Prvních 30 kusů z objednané série dráhy obdržely do konce prosince roku 2007. Poté bylo rozhodnuto dát zelenou dodání dalších 30 kusů tohoto typu. Souprava je čtyřvozová se dvěma vloženými vozy. Podle dodavatele se dá navýšit počet vložených vozů o dva až čtyři další vozy podle potřeby dopravce. Poslední kusy těchto jednotek by měly do Maďarska dorazit do února 2010.

MÁV logo, foto: internet Maďarsko – Můžeme konstatovat, že přechod na nový jízdní řád o minulém víkendu proběhl bez vážnějších komplikací a pogratulovat všem zúčastněným zaměstnancům dopravců i provozovatele dráhy. V Maďarsku naopak jízdní řád na svůj debut čeká. Jak informovalo v neděli tiskové oddělení Českých drah, maďarští odboráři vyhlásili v neděli stávku, která by podle předběžných informací měla skončit zítra, ale konkrétní informace se dají těžko zjistit. Jaká je aktuální situace?

« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:50
zapadá v 20:11