..: Aktuality a články - ČR Ústecký :..

Trať u Chotiměře postižená sesuvem půdy, foto: Helmut Böhme, VLAKY.NET Chotiměř — Jsou tomu už bezmála dva roky od doby, kdy ničivý sesuv půdy poblíž obce Dobkovičky v Ústeckém kraji zcela zavalil několik desítek metrů rozestavěné dálnice D8. Kromě toho však strhl i ve svahu o něco výše položenou železniční trať 097, vedoucí z Lovosic přes Úpořiny do Teplic v Čechách. Provoz na trati tak musel být přerušen a v úseku Lovosice - Chotiměř - Radejčín byla zavedena náhradní autobusová doprava, která zde jezdí doposud. Ve zbytku trati je pak doprava zajišťována klasickými osobními vlaky, vedenými motorovými jednotkami řady 814. Představitelé Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a hlavně Ústeckého kraje od začátku zdůrazňovali ochotu a vůli poničený úsek železnice obnovit, byť bylo jasné, že se tak stane nejdříve v horizontu několika let a nebude to úplně levná záležitost. O účelnosti takové investice však mnozí pochybovali a nyní obavy o budoucnost tratě přiživilo vyjádření Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), podle kterého se s dráhou při opravách už nepočítá.

Kozí dráha, foto: Michal JarošÚstí nad Labem - 113, 132, 135 nebo 164 - to jsou čísla jen některých tratí v severních Čechách, na kterých byla kdysi většinou z úsporných důvodů zastavena či výrazně omezena pravidelná osobní doprava a zůstaly jen sezónní či víkendové spoje. Podobné tratě se nyní musí spoléhat pouze na podporu místních samospráv, dobrovolných spolků či menších soukromých dopravců. Na provoz výletních vlaků sice často přispívá i kraj, nicméně většinou se jedná o jednorázovou nesystémovou podporu bez hlubší koncepce, systematické propagace či navázání s dalšími typy dopravy. Odlišnou cestou se nyní rozhodl vyrazit Ústecký kraj, který připravuje novou koncepci provozu a podpory těchto drah a již zadal zpracovávání studie, která má možnosti a potenciál turistických železničních linek prověřit.

Státní hranice mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz, foto: NIcKON Dolní Poustevna — Po letech přání a shánění peněz v sobotu 5. července 2014 znovu ožije trať Sebnitz – Dolní Poustevna, jeden z nejsevernějších železničních přechodů v Čechách. V pravidelném provozu se zde budeme setkávat s motorovými jednotkami Siemens Desiro dopravce DB Regio. Na sobotu a neděli 5. a 6. července 2014 připravil německý spolek OSEF (OstSächsische EisenbahnFreunde e.V.) jízdy zvláštních vlaků. Mezi Sebnitz a Dolní Poustevnou bude kyvadlově jezdit ferkeltaxi VT772 (lehký motorový vůz) z roku 1965. Tento vůz se několikrát za den podívá až do Mikulášovic dolního nádraží. Jistě nejzajímavější podívanou nabídne vlak tažený motorovou lokomotivou řady V100. Brzy ráno a navečer zajede až do Rumburku, přes den budou zvláštní vlaky končit ve Šluknově. Řazené budou historické vozy Říšských drah a jídelní vůz MITROPA.

Kozí dráha, foto: Michal JarošTelnice – Stejně jako každým rokem, i letos se můžete o letních prázdninách dostat vlakem i na tratě, kde to v průběhu roku pravidelně nejde. Mezi ně patří i tři regionální dráhy na severu Čech: Kozí dráha, trať číslo 132 vedoucí z Děčína do Oldřichova u Duchcova; Doupovská dráha, jež má číslo 164 a spojuje Kadaň s Radonicemi nebo Krásným Dvorem; a konečně i Švestková dráha, trať 113, kterou naleznete mezi Lovosicemi a Mostem. Zatímco rozsah provozu zůstal podobný jako vloni, změny naopak nastaly v oblasti nasazovaných vozidel i časových poloh některých vlaků.

Desiro společnosti DB Erzgebirgsbahn na trati 137, foto: ExcelsiorVejprty — Železniční trať s číslem 137, která spojuje Chomutov s Vejprty a dále vede do Německa, má období nejsilnějšího provozu již nepochybně za sebou. Nákladní doprava je prakticky nulová, tu osobní zajišťují dva páry osobních vlaků, které jezdí o víkendech a dalších jednotlivých dnech. Staniční budovy mají svá nejlepší léta již také za sebou, řada z nich byla v minulém desetiletí částečně či úplně stržena nebo poničena. Přesto má tato trať určité kouzlo, které jí zůstává dodnes a činí ji v mnoha ohledech zajímavou. Za minulostí i současností této tratě se můžete podívat v následujícím článku.

10.5.2014 - 8:00 - České dráhy stahují soupravy City Elefant z části vlaků do Děčína

City Elefant na trase Praha - Děčín, foto: Karel MálekDěčín — České dráhy od 18. dubna přehodnotily dosavadní koncept víkendového nasazování příměstských elektrických jednotek řady 471 na rychlíky v relaci Praha - Děčín a zpět. Na vlaku číslo 670 v pátek a na vlacích s čísly 671, 673, 683, 690 a 692 v sobotu tak nově pojedou opět klasické soupravy, řazené z vozů řad A, BDs a B, které jezdí na těchto vlacích běžně v pracovní dny. Důvodem je zejména přeprava cestujících s jízdními koly, jejichž velké množství je pro jednu jednotku řady 471 problémem, zatímco do služebního oddílu vozu řady BDs se jich vejde pohodlně více. České dráhy zatím neoznámily, zdali je toto řešení pouze dočasné či konečné, nicméně zřejmě s ním můžeme počítat minimálně do konce září.

Zdroj: České dráhy

T4660rychlik, foto: Zdenek Sindlauer Pro mladého muže snad nebylo většího ponížení, než pochodovat v prvomájovém průvodu. No, pochodovat… pohyb, když už tedy být musel, to byl, to ano. Ale pochodu se to moc nepodobalo. To dnes, maje na krku skoro o čtyři křížky více, i se síťovkou do lídlu každou sobotu kráčím podstatně odhodlaněji a rychleji.

642.638, Neugersdorf - Ebersbach, foto: NIcKONDolní Poustevna/Sebnitz — Téměř nemožné se stává skutečností – po letech odkladů německá strana dokončuje obnovu mezistátního železničního spojení mezi severočeskou Dolní Poustevnou a Žebnicí (Sebnitz). Mezi infrastrukturou SŽDC a DB Netz totiž chybělo jen několik set metrů svršku, vlaky tudy totiž ještě do konce druhé světové války jezdily. Dostavba je součástí plánů na rychlé propojení Rumburka a Šluknovska s Žandavou (Bad Schandau) a Děčínem. Po zhruba 600 metrech nových kolejí se vlaky rozjedou zřejmě již v září příštího roku. Co to konkrétně přinese a proč se přes přechod vlastně 69 let nejezdilo?

Konec světa mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz, foto: NIcKONDolní Poustevna — Začátek září přinesl kromě chladnějšího počasí také příjemnější zprávy — jednou z nich je pro obyvatele Šluknovského výběžku jistě ta, že bylo po letech odkladů a shánění potřebných financí konečně realizováno kolejové propojení obcí Dolní Poustevna a Sebnitz. Po zahájení provozu tento krok kromě lokální dopravy či výletů do sousední země zejména zajistí rychlejší spojení podstatné části Šluknovského výběžku s Děčínem, Ústím nad Labem, ale i třeba s Drážďany. Zatímco železniční svršek na české straně je položen již dlouhé měsíce, na té německé základní práce skončily až nyní. I tak bude ale provoz zahájen až kolem poloviny příštího roku, jelikož je ještě potřeba provést kromě různých dokončovacích prací také rekonstrukci samotné stanice Sebnitz.

753.601-4, 24.8.2013, Kadaň, foto: Pavel Vondrášek Kadaň — Císařský den v Kadani a okolí, který se konal v sobotu 24. srpna a o němž jsme vás informovali, zamotal organizátorům trošku hlavy. Již v pátek začaly pronikat chmurné zprávy o neschopnosti lokomotivy 475.111 pro poruchu kompresoru, kterou nebylo možno operativně odstranit. Nakonec, v pozdních večerních hodinách, byla převezena historická souprava rybáků z Plzně do Kadaně strojem 753.601-4 (vulgo „Bizon“), který za tím účelem laskavě poskytla společnost SD KD. Večer a přes noc bylo vyjednáno nasazení stroje 753.601 jako vlakové lokomotivy v původním rozsahu programu. Dík patří operativnímu přístupu organizátorů a především společnosti SD KD.

475.111, Kadaň-Prunéřov - Vernéřov, foto: topič Jirkov/Kadaň — Královské město Kadaň pořádá v sobotu 24. srpna 2013 veselici „Císařský den“, na počest návštěvy města Karlem IV v roce 1367. Jako každým rokem i letos tuto akci doprovází jízda slavnostního parního vlaku vedeného strojem 475.111. Stroj a soupravu poskytuje Iron Monument Club z Plzně, akci organizuje chomutovská společnost Loko Motiv, s podporou SD Kolejová doprava. Lokomotiva 475.111 bude letos bez usměrňovacích kouřových plechů a ponese označení 475.105. Parní vlak bude jezdit mezi Kadaní, Chomutovem a Mostem, zajede i do Jirkova, st. nádraží.

Vejprty dne 27.7.2013, před odjezdem, foto: Pavel Vondrášek Křimov — Trať číslo 137, kdysi důležitá součást Buštěhradské dráhy, poslední dobou přemírou provozu zrovna neoplývá. V zásadě je provoz pouze o víkendech za významné účasti DB Erzgebirgsbahn, společnosti ze skupiny Deutsche Bahn. Zkušená Společnost Loko-Motiv za podpory statutárního města Chomutov vypravila ve dnech 13. a 27. července 2013 dvě jízdy historického cyklovlaku na trase Chomutov – Křimov – Vejprty a zpět. V obou případech byl vlak veden historickým motorovým vozem M 131.1513, přičemž 13. července byl přivěšen vůz pro přepravu kol řady Ztrc, další víkend pak přípojný vůz BDlm. V Křimově se křižovalo a byla přestávka na opečení špekáčků na ohništi v parčíku vedle výtopny. Připravili jsme pro vás krátkou fotoreportáž z akce.

440.001-6, Děčín hlavní nádraží, foto: Patrik Děčín — ČVUT v Praze, Fakulta dopravní připravila pro studenty středních škol Letní dopravní školu, která proběhne od 12. do 16. srpna v Děčíně v historických prostorách zámecké sýpky. Dopoledne bude vždy přednáška zaměřená na dopravu, odpoledne pak exkurze spojená s tématem dopravy. Účast, strava i nocleh jsou účastníkům plně hrazeny z evropského projektu Popularizace výzkumu a Evropského sociálního fondu. (Vzhledem k pravidlům financování projektu bohužel není umožněna účast studentům z Prahy.)

Motorový vlak u Chlumce u Chabařovice, foto: Laborec425Telnice — Již v létě předloňského roku jste se na ŽelPage mohli dočíst o problémech, které provázely trať 132, tzv. Kozí dráhu, vedoucí z Děčína přes Krupku a Telnici do Oldřichova u Duchcova. Zastavení osobní dopravy, zavedení dlouhodobé výluky, krádeže železničního svršku, neúspěšné pokusy o obnovení provozu — tím vším si tato trať v posledních letech prošla. Už několikrát to, nejen ve druhé polovině roku 2012, vypadalo, že se vlaky na trať opět podívají, ale nakonec se tomu tak z různých důvodů nestalo. Nyní mají však příznivci této dráhy důvod k oslavám. Po dlouhých měsících se zejména díky spolupráci města Děčín s Konzultační dopravní společností a Správou železniční dopravní cesty vlaky na tuto trať opět vydají. SŽDC totiž konečně potvrdila, že lze přidělit kapacitu dráhy pro vlaky osobní dopravy a umožnit jízdy objednaných vlaků.

RegioJet na trati 132, foto: bazala68 - ŽelPageDěčín — Přibližně před rokem jsme vás informovali o problémech na tzv. Kozí dráze, trati číslo 132, vedoucí z Děčína přes Telnici a Krupku do Oldřichova u Duchcova. Představitelé místních samospráv tehdy chtěli na letní sezónu objednat na této trati vlakové spoje, narazili ale na problémy se špatným technickým stavem trati, kterou její vlastník, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), odmítal opravit. Uplynulo přibližně dvanáct měsíců a situace je i nyní téměř identická - starostové se i nadále snaží vytrvale bojovat za obnovení provozu, ale ani po dlouhých měsících stále není vidět to pomyslné světlo na konci tunelu.

« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 ... 17 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2018 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 04:52
zapadá v 21:15

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Tisovecká zubačka sťa prázdninová atrakcia
Blíži sa čas školských prázdnin a dovoleniek a teda aj každoročné riešenie otázky, ako túto dobu čo najlepšie využiť na rekreáciu, zábavu a možno tiež poučenie. To všetko ponúka návšteva národnej kultúrnej ...

Poslední příspěvek Dvakrát pod Matterhorn (2)
Po návratu domů z březnové cesty pod Zermatt jsem náhodou natrefil na nabídku turistického zájezdu do švýcarských hor. Neváhal jsem a zajistil hned dvě místa. Destinace byla lákavá a pro mne částečně známá. ...

Poslední příspěvek Seminár SVTS: Ing. Rastislav Cenký: Reforma verejnej osobnej dopravy a harmonizácia objednávania výkonov ...
Slovenská vedeckotechnická spoločnosť dopravy, v gescii riaditeľa Odboru obchodu GR ŽSR Ing. Miroslava Matúška a s podporou magazínu VLAKY.NET, si vás dovoľujú pozvať na ďalšiu zo série odborných prednášok, ...