..: Aktuality a články - ČR Středočeský :..

781 kolej 110 nymburk, foto: zdenek sindlauerVzbudily nás naléhavé rány do poctivého plechu na pravoboku a pod oknem dole se ozvalo něco jako „U-va, chrrr, mh-hňum, huam upňu kuhu-ua s-esátý su-nem u huhaja-zd!“ Fíra se prohnul jako poněkud překrmený kocour, zahuhňal „Kua! Ouf dele, faňf uf ham uapuja, chua-pa!“, pravačkou otráveně odkopl přídavnou brzdu, bočním okénkem z kabiny osvobodil nashromážděné bojové plyny, rozespale pootočil volantem a maše jízda z nymburského ranžíru k severu začala. Šklebím se na turnováky, válející se po „sergeji“ 1488 vlevo, zatímco parťák, v poslední chvíli odvrátiv pracovní úraz vyvrácení čelisti zíváním zamává babám na boudě. „Co jsme vlastně za vlak, tý vole?“ ptá se věcně, při rychlosti 12 km/h nasazuje udržovací třetí stupeň a za jednotvárného cvakotu rychloměru se vlakuprázdnou stodesátou kolejí zvolna suneme podle vjezdového nádraží. Vzhledem k naprosté improvizaci nákladní dopravy na trati můžeme být v podstatě čímkoli. Trakčáky kdesi pod námi umírněně drží horní basové gé a trojice dvojkolí prvního podvozku rozvážně kontroluje styky na promaštěné stodesáté koleji.

Vizualizace jednotky Stadler FLIRT Intercity pro spoje MTR Express (ilustrační foto), foto: Stadler Rail Praha — Tento studentský projekt je návrhem železniční tratě, která spojuje centrum Prahy s oblastí Krče, Kamýku, Libuše a Písnice a zároveň Prahu s hustě obydlenými oblastmi v okolí Jesenice, Kamenice a Velkých Popovic. Její trasa začíná na hlavním nádraží, pokračuje Vinohradskými tunely a přes nádraží Vršovice do nádraží Kačerov. Za ním vjíždí trať pod zem a pokračuje přes čtyři podzemní zastávky – Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Sídliště Písnice. Těsně před stanicí Depo Písnice vyjíždí na povrch a vede přes zastávky Vestec, Jesenice bytovky, Jesenice autobusové nádraží, Horní Jirčany, Radějovice, Křížkový Újezdec, Kamenice a končí ve Velkých Popovicích.

Lokomotiva BS 80 ve stanici Býchory, foto: Vojtěch BeranSendražice — Je tomu již bezmála osm let, co byl na obnovené Kolínské řepařské drážce zahájen provoz. Cesta k němu nebyla vždy lehká a stálo za ní tisíce odpracovaných hodin nadšenců, kteří přiložili ruku k dílu, aby obnovili původní řepnou dráhu. Ta původně sloužila téměř 70 let ke svážení cukrové řepy z polí na kraji Kolína do místního cukrovaru. Slavnostním zahájením provozu však práce neskončila, po etapách byly stavěny další úseky tratě, až konečně na jaře 2015 koleje Kolínské řepařské drážky dosáhly okraje obce Býchory a trať tak byla úspěšně znovu postavena v úseku, který si Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky vytyčil. Do Býchor se mohli první cestující svézt vlakem taženým parní lokomotivou BS 80 již během Velikonočních jízd konaných od 4. do 6. dubna.

19.3.2015 - 6:00 - Fotojízda singrovkou M 240.056 do Dětenic

M240.056, foto: paolo3 Pozvánka — Druhou květnovou sobotu (9.5.2015) se uskuteční fotojízda s motorovým vozem M 240.056 do Dětenic, její součástí bude i středověký program v tamější krčmě. Trasa zvláštního vlaku je následující: Turnov (10.00) — Stará Paka — Martinice v Krkonoších (fotografie s mechanickými návěstidly) — Lomnice nad Popelkou — Libuň — Jičín — Kopidlno — Dolní Bousov (18.20) — Osenice (18.45-22.00) — Bakov nad Jizerou — Turnov (23.15). Cestou je naplánováno 20 fotozastávek na nejzajímavějších místech. Cena jízdného je stanovena na 800 Kč, přičemž děti v doprovodu platícího účastníka mohou jet zdarma. V ceně však není zahrnuto občerstvení ve vlaku ani středověký program v krčmě. Přihlášky na jízdu zasílejte e-mailem nejpozději do 6. 4. 2015, poté se podle počtu přihlášených rozhodne o (ne)uskutečnění akce.

Na viděnou se těší pořadatel Bohumír Chmelař.

Osobní vlak na trati 076 před zastavením provozu, foto: BeanMšeno — Je tomu již více půl roku od doby, kdy po trati 076 v úseku mezi Mělníkem a Mšenem projely poslední pravidelné osobní vlaky. Ty dočasně zastoupila náhradní autobusová doprava, ale zatímco prvotní odhady tehdy hovořily o zprovoznění železnice do letošních letních prázdnin, nakonec tomu tak zcela jistě nebude. Stavba totiž hned v začátcích nabrala skluz při přípravě projektové dokumentace, a to k velké nelibosti místních samospráv i některých podnikatelů v cestovním ruchu, kteří byli na přílivu turistů vlakem závislí. Správa železnic však na oplátku slibuje kompletní rekonstrukci tratě a zvýšení komfortu cestujících po jejím dokončení. Novým předpokládaným termínem zahájení obnoveného provozu je však až závěr tohoto roku.

Kolín-Sendražice, foto: Vojtěch Beran Býchory — Už podesáté podpoří automobilka TPCA ze středočeských Ovčár vybrané nekomerční, veřejně prospěšné projekty na Kolínsku čtyřmilionovým příspěvkem z grantového programu TPCA pro Kolínsko. Letošní novinkou je zapojení veřejnosti do rozhodování, kam peníze nakonec poplynou, prostřednictvím internetového hlasování. Zajímavé je pro nás tím, že do finální devatenáctky projektů, vybrané odbornou komisí z 89 dorazivších žádostí, se probojoval i Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky, který míní případný grant použít na zvelebení konečné zastávky v Býchorech a její dovybavení hřištěm, toaletami a okrasnou zelení.

CityElefant s NS a Vítkovem v pozadí, foto: Louis Armstrong Praha - Nadcházející neděle přinese mírné změny železničního jízdního řádu prakticky ve všech krajích České republiky a nejinak je tomu i ve Středočeském kraji a v Praze. Do provozu budou uvedeny postupně tři nové zastávky, naopak nová vozidla v okolí Prahy již přibývat zatím nebudou. Mezi nejvýraznější změny patří například rozšíření provozu přímé linky z Prahy do Milovic i na víkendové dny či prodloužení několika spojů linky S9 z pražských Horních Počernic ve směru od Strančic až do Čelákovic. Celkový rozsah provozu se opět o něco zvýší, v Praze to bude o 1,6 procenta, ve středních Čechách pak dokonce o více jak 2 %.

Souprava v Ronově nad Doubravou zastávce, foto: Vladislav Píša Praha - aktualizováno 20.9. — Podzim se blíží a to znamená, že se uskuteční další ŽelPage jízda. O víkendu 11.-12. října se v čele zvláštního vlaku objeví „velký hektor“ T 458.1549 společnosti JuniorMarket. Velká lokomotiva si zaslouží majestátní soupravu a proto za ní budou řazeny vozy klasické stavby. Soupravu tedy budou tvořit tři vozy řady Bc a jeden vůz řady WR. Vlak ráno vyjede z Kolína do Prahy, odkud zamíří na tratě Posázavského pacifiku, konkrétně přes Davli do Kácova. Zde je pro zájemce připravena exkurze do pivovaru Hubertus s následným posezením do pozdních hodin. Poté, co se prospíme, odjedeme z Kácova přes Světlou nad Sázavou zpět do Kolína.

4.10.2014 - 8:00 - Motorovým vozem M262.1002 po trati Mělník-Mšeno - AKCE ZRUŠENA

M262.1002 Rataje nad Sázavou, foto: Bohumír Chmelař Mšeno — Rád bych vás pozval na možná poslední jízdu po trati Mělník — Mšeno. Jízda se uskuteční v sobotu 25. října 2014 v trase Kolín (odjezd 7.20) — Nymburk — Lysá nad Labem — Všetaty (odjezd 8.15, přípoj od rychlíku z Prahy) — Mělník — Mšeno a zpět ve stejné trase. Příjezd do Kolína je naplánován přibližně v 19.30 až 20.00. V úseku Mělník — Mšeno proběhnou fotozastávky a v zastávce Kanina je plánována čtyřhodinová přestávka k návštěvě pivovaru Neumann Mělnické Vtelno, kam budeme přepraveni autobusem. Účastnický poplatek činí 500 Kč, zahrnuje i dopravu do pivovaru. Děti cestují zdarma. Uzávěrka přihlášek je v pátek 10. října, kdy bude rovněž rozhodnuto, zda akce proběhne, nebo bude pro nedostatek zájemců zrušena. Přihlášky zasílejte na email chmelboh@seznam.cz. Neváhejte, možná je to opravdu poslední vlak, o opravě trati ještě nebylo rozhodnuto a na jaře příštího roku už bude s největší pravděpodobností nesjízdná!

Aktualizace 13. října - akce je kvůli neplánované výluce SŽDC v úseku Mělník - Mšeno zrušena.

Bohumír Chmelař

814 v zastávce Rudná zastávka, foto: Michal Jaroš - ŽelPageHostivice — Jízdou zvláštního vlaku bylo slavnostně na počátku září otevřeno pět nových zastávek v okolí hlavního města. Pro mnoho obyvatel Hostivice, Chýně, Rudné a Jinočan to znamená možnost rychlejšího a pohodlnějšího spojení s Prahou než doposud. Všechny nově vzniklé zastávky (Hostivice-Sadová, Hostivice-U hřbitova, Chýně, Rudná zastávka a Jinočany) jsou integrovány v systému Pražské integrované dopravy a jsou obsluhovány vlaky linek S6 a S65, jejichž jízdní řády v této souvislosti doznaly mnoha změn. U linky S6 (Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun) byl časově změněn celý jízdní řád kvůli možnosti zajistit potřebné vzájemné přestupy s linkou S65 ve stanici Rudná u Prahy. Mínusem však je zhoršení přestupových vazeb na linku S7 na pražském smíchovském nádraží. U linky S65 pak budou prakticky všechny spoje dnes končící v Hostivici pokračovat až do stanice Rudná u Prahy. Celková cena výstavby nástupišť, přístřešků, přístupových cest a dalšího inventáře dosáhla 31 milionů korun, což znamená průměrně 6,2 milionu korun za jednu zastávku.

MUV 69, Mšeno, foto: Strnda Mšeno — Neděle 14. září bude zatím posledním dnem, kdy se cestující budou moci svézt po středočeské železniční trati 076 v úseku mezi Mělníkem a Mšenem. Od 15. září České dráhy totiž nahrazují všechny vlaky náhradní autobusovou dopravou, která u některých spojů pojede již ze stanice Skalsko. Důvodem zavedení NAD je havarijní stav železničního svršku, který dospěl až do stavu, kdy bylo nutné v celém traťovém úseku zavést trvalé omezení rychlosti na pouhých 10 km/h, které prakticky znemožňuje efektivní vedení jakýchkoli vlaků osobní dopravy a v důsledku se rovná zastavení provozu. České dráhy na svém webu omezení provozu v úseku Mělník - Mšeno avizují do konce října, přičemž v závěru desátého měsíce by mělo dojít k zastavení provozu v celé délce trati, tedy až do Mladé Boleslavi. Již nyní je však jasné, že cestující se po trati nesvezou po mnohem delší dobu.

498.106, Níhov - Řikonín, foto: Drahos SvestkaCerhenice — před 50 lety, dne 27. srpna 1964, byl vytvořen československý rychlostní rekord parní lokomotivy. Stroj 498.106 dosáhl na zkušebním okruhu ČSD (dnes zkušební okruh dceřiné společnosti Českých drah VUŽ) u středočeské Velimi s četou Procházka - Houba rychlosti 162 km/h. Rekordní lokomotiva je zachována, v současné době spočívá jako neprovozní v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově. O víkendu do tohoto depozitáře vyrazí zvláštní parní vlak-

Příjezd účastníků seznamováku, foto: UZEL Soběšín — Fakulta dopravní ČVUT tento rok opět připravuje UZEL, jediný seznamovací kurz pro nové studenty oboru. Pořadatelé z fakultního Klubu EFDRIVE připravili mnoho her a soutěží, kterými uvedou nové studenty do neznámého prostředí bez zbytečných rozpaků. Účastníci se tam dozvědí vše potřebné pro snadný start na univerzitě a také tipy pro kolejní či studentský život v Praze.

Oslavy v dopravně Bošice, foto: ROPID Plaňany – Je tomu více než rok, co Českou republiku postihly další ničivé povodně. Ty na železnici zasáhly výrazněji tři železniční tratě – trať 086 mezi Křižany a Rynolticemi, trať 097 mezi Lovosicemi a Radejčínem a trať 012, vedoucí z Peček do Kouřimi. Zatímco první jmenovaná dráha byla nedávno obnovena a s tou druhou to vypadá krajně nejistě, třetí z nich se plného obnovení dopravy dočkala před dvěma týdny, v sobotu 28. června. Při této příležitosti na trať navíc vyjelo několik nostalgických vlaků včetně doprovodných historických autobusů.

Souprava v Ronově nad Doubravou zastávce, foto: Vladislav PíšaKolín — ŽelPage, elektronický magazín o drahách, kde zároveň najdete i fotogalerii, řazení vlaků, kalendář železničních akcí a mnoho dalšího, oslavil letos své třinácté výročí. Jak je již několikaletou tradicí, uspořádali jsme u této příležitosti jízdu zvláštního vlaku. Ten se tentokrát vydal na rozhraní Středočeského a Pardubického kraje, kde jsme zavítali mimo jiné na trať Čáslav místní nádraží - Třemošnice a navštívili například vlečky Skovice - Vrdy-Bučice nebo tu na čáslavské vojenské letiště. Vlak byl po minulé jízdě, která byla zajišťována jednotkou 845.001 společnosti Arriva vlaky, sestaven z vozidel o poznání historičtějších - z motorové lokomotivy T 435.099 Hektor, motorového vozu M 131.1549 Hurvínek a malého Balmu.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 ... 31 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2018 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:50
zapadá v 16:00
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...