..: Aktuality a články :..

Budova VVCD v Doubravicích, foto: Matouš Danielka Pardubice — Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice ve středu 9. října slavnostně zahájila provoz nového Výzkumného a výukového centra v dopravě (dále jen VVCD), které má za úkol posílit výukové a laboratorní podmínky fakulty. Sloužit bude především studentům v magisterských a doktorských programech. Nachází se v technologickém areálu Doubravice, městské části Pardubic, bezprostředně vedle budovy Fakulty chemicko-technologické. Výstavba centra probíhala v uplynulých dvou letech od září roku 2011 a ještě v současnosti probíhá instalace zbývajících technologií a technického vybavení. Zhotovitelem stavby je společnost Zlínstav. Objekt se rozkládá na ploše téměř 3 500 m². Vybudovány byly 3 učebny, 22 laboratoří a zázemí pro výuku i pracovníky. Celková hodnota projektu VVCD činí 198,14 milionů korun, z toho 168,42 milionů je hrazeno ze strukturálních fondů a 29,72 milionů korun ze státního rozpočtu. Univerzita v den zahájení provozu VVCD také oslavila 20. výročí existence Dopravní fakulty Jana Pernera. Po zániku Československa tak navázala na bývalou Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině.

CAF Civity pro Černou Horu, foto: ŽPCG Podgorica — Černohorský osobní železniční dopravce Željeznički prevoz Crne Gore (ŽPCG) podepsal 27. října 2011 smlouvu v hodnotě 13,05 milionů eur se španělskou společností CAF na dodávku tří třívozových regionálních elektrických jednotek z rodiny Civity. Kontrakt je financován prostřednictvím půjčky od Evropské banky pro obnovu a rozvoj, která si najala londýnskou společnost Booz & Co. pro konzultaci průběhu zakázky. Tendru se účastnilo celkem 7 uchazečů. Chorvatské Gredelj a Končar, španělský CAF, Škoda, Siemens, Stadler a Pesa. Do užšího výběru byl zařazen Caf, Škoda a Stadler. Stadler byl podle informací ŽPCG poté vyřazen z důvodu vyšší ceny, to však Stadler odmítá s tím, že se rozhodl druhého kola nezúčastnit. Jednotky CAF Civity získaly nakonec lepší hodnocení, než nabízené RegioPantery Škody Transportation.

Zahájení Czech Raildays 2013, foto: Matouš Danielka Ostrava — 18. června bylo velmi horké úterý a v Ostravě se otevřel veřejnosti 14. ročník železničního veletrhu Czech Raildays. Kdo by čekal nějaké převratné novinky, bude asi zklamán — České dráhy představily již prezentované vozy řady Bdmpee a Bbdgmee, stejně jako modernizovaný jídelní vůz WRmee816 v třetí inovované verzi designu interiéru. Do Ostravy se vydaly také jednotky RegioPanter (Škoda 7Ev) a RegioShark (Pesa LINK II), ale i ty již několik měsíců vozí cestující na pravidelných linkách. Z hlediska vozů pracovních zde byly zajímavé hlavně dva exponáty od Správy železniční dopravní cesty, konkrétně měřicí vůz a drezína pro údržbu trakčního vedení. Polská Pesa Bydgoszcz pro změnu ukázala krom zmiňovaného RegioSharku i elektrickou jednotku EN76 ELF pro Koleje Wielkopolskie.

Desná 914.501, Velké Losiny, foto: Louis Armstrong Berlín — Avizovaný záměr Deutsche Bahn AG vyšel a 15. května převzal německý koncern skupinu Veolia Transdev Central Europe zajišťující dopravu v šesti evropských zemích - Chorvatsku, Polsku, Srbsku, Slovensku, Slovinsku a také v České republice. Nově získaný dopravce přešel pod křídla dceřiné společnosti DB Arriva, zajišťující regionální dopravu za hranicemi Německa, která už vznikla v roce 2010 odkoupením britské soukromé skupiny Arriva. V České republice převzala více než 2.600 zaměstnanců a zhruba 1.600 autobusů z regionálních společností Veolia Transport Morava, Východní Čechy, Praha a Teplice. DB Arriva se tak nově stává i provozovatelem drážní dopravy na Železnici Desná, kterou vlastní Svazek obcí údolí Desné. Dopravce nyní mění všechna loga na svých autobusech a všude, kde se loga Veolie dosud vyskytují. Železnice Desná si však zachová svůj původní název, protože Arriva je zde jen provozovatelem drážní dopravy.

Railjet v Brně, foto: Matouš Danielka Břeclav — Rakouská souprava railjet předvedla ve středu další „kolejotrysk“ s cestujícími po České republice. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) a České dráhy symbolickými akty v Břeclavi, Brně a Praze zahájily reklamní kampaň, která bude postupně gradovat až do prosince 2014, kdy 7 souprav Siemens Viaggio Comfort v barvách ČD a 3 soupravy v barvách ÖBB spojí po železnici Prahu, Vídeň a Graz. Ano, byli jsme také účastníky druhého představení railjetu v ČR, proto si dovolíme prezentovat několik fotografií, komentář a rekapitulaci projektu railjet i akvizice souprav Českými drahami.

Interiér vozu Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting Šumperk — Vozový park Českých drah poprvé po šestnácti letech doplní velkoprostorové vozy 2. třídy pro dálkovou dopravu. Stane se tak rok poté, co největší dopravce v zemi zadal zakázku na modernizaci čtyřiceti starších vagonů společnosti Pars nova ze skupiny Škoda. První z rekonstruovaných vozů nového označení Bdmpee teď oba partneři představili ve výrobním závodě v Šumperku, kde nyní probíhají přestavby původní řady Bmee z let 1986 a 1987, vyrobené ve východoněmeckém Bautzenu pro tehdejší elitní výkony ČSD. Nejpodstatnější změnou je nové uspořádání interiéru do velkoprostorové konfigurace s 80 místy k sezení. V příčném rozložení 2+2 se tak kapacita vozů navýší z původních 66 sedadel, jež u části těchto vozů v 90. letech nahradily zcela původní sezení s 88 místy v 11 oddílech. Změna koncepce interiéru s sebou nese i jeho novou, modernější podobu; navíc doplněnou klimatizaci, elektrické zásuvky a informační systém. Všechny tyto úpravy si pochopitelně vyžádaly také kompletní výměnu elektroinstalace a dílčích technických celků vozů, zatímco podvozky GP200 byly, obdobně jako u příbuzné řady ARmpee, doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Jediné, co vozům zůstalo, je maximální rychlost – 160 km/h.

Vlak FYR 9260 tvořený jednotkou V250 Albatros, 28. prosince ve stanici Amsterdam Centraal připravený na odjezd do Bruselu, foto: Matouš Danielka Amsterdam — Od nového jízdního řádu začaly na spojích Fyra obsluhujících trasu Amsterdam – Brusel/Breda jezdit nové vlaky V250 Albatros italského výrobce AnsaldoBreda, které nahradily dočasné, lokomotivou tažené soupravy. Spoje Fyra provozují národní dopravci – nizozemský NS (Hispeed) a belgický NMBS/SNCB. Vlaky však pýchou a hrdostí, kterou název Fyra odvozený od francouzského slova fier (= hrdý) má představovat, zatím nejsou, ba právě naopak. Dodávky jednotek V250 mají již pětileté zpoždění, jejich cesta na novou vysokorychlostní trať mezi Amsterdamem a Bruselem je trnitá. Již v roce 2008 byla jednotka testována na železničním zkušebním okruhu u Cerhenic.

Rychlá železnice i v České republice (kniha), foto: CEDOP Praha — Železnice v České republice zaspala. Mimo běžné opravy tratí probíhají podstatě pouze jejich rekonstrukce na tzv. koridory. S realizovanými přeložkami však ani na těchto tratí nedosahujeme nijak vysokých rychlostí, díky nimž by bylo možné dosáhnout výraznějších zkrácení jízdních dob vlaků, jak je tomu obvyklé nejen ve vyspělejší části Evropy. Nové tratě, na rozdíl od dálnic, se v Česku prakticky nestaví, poslední postavenou tratí byl úsek Brno - Havlíčkův Brod. Některé tratě vedou daleko od sídel, mimo hlavní směry potřeby obyvatel. Chybí řada spojení, tratě mají nevyhovující parametry a mnohdy i nedostatečnou kapacitu. Proto potřebuje Česká republika zásadním způsobem modernizovat celou železniční síť. Vysokorychlostní železnice má zásadní postavení nejen v mezinárodní dopravě, ale o nic menší v dopravě vnitrostátní. Vysokorychlostní tratě se nijak významně neliší od těch stavěných pro nižší rychlosti včetně investičních nákladů. Cena stavby se odvíjí především od rozsahu umělých staveb, zejména mostů a tunelů. Ve volném terénu jsou tratě levnější než dálnice, v žádném případě ne průměrně vyšší při plánované realizaci v České republice. Díky vysokorychlostním tratím může také dojít ke snížení spotřebované energie.

RegioPanter 441.009 při prezentační jízdě ve stanici Řečany nad Labem, foto: Matouš Danielka Pardubice/Hradec Králové — Vůbec první cestující měli možnost vyzkoušet novou elektrickou jednotku Škoda 7Ev pojmenovanou Českými drahami jako RegioPanter. Vozidlo bylo nasazeno ve středu 26. září na spoji Os 6213 z Jaroměře s pravidelným odjezdem v 11.01 do Pardubic. Jednotka nahradila klasickou soupravu v řazení zpravidla 163 + 3x Bdmtee. Překvapeným cestujícím premiérového spoje s novou jednotkou bylo navíc nabídnuto občerstvení, které v hojném počtu zbylo po předcházející prezentaci s medii, a tak si cestující s menší nadsázkou mohli připadat jako v jiném světě. Snad jen dosud nespuštěná palubní wi-fi síť, která je proklamována piktogramy, ubírala spoji punc „dokonalosti“.

RegioShark, foto: Matouš Danielka Cerhenice — České dráhy společně s polskou společností Pesa Bydgoszcz ve čtvrtek představily v cerhenickém areálu Výzkumného ústavu železničního nové motorové jednotky Pesa Link II, podle národního označení řada 844. Pro tyto vozy byl zároveň Českými drahami vybrán marketingový název RegioShark, který vzešel z původní přezdívky Žralok, poukazující na charakteristický a vcelku originální a svérázný vzhled čela vlaku. Ten navazuje také na ostatní dřívější zvířecí názvy jako RegioPanter či CityElefant. Nyní vám přinášíme první dojmy z tohoto nového vlaku a jeho základní parametry.

Celkový pohled na veletrh, foto: Matouš Danielka Ostrava — Zdravíme z letošního, již třináctého veletrhu drážní techniky Czech Raildays, který dnes začal v Ostravě a bude probíhat následující dva dny. Začátek veletrhu doprovázely slavnostní ceremoniály s křty jak zcela nových, tak už i běžně provozovaných vozidel. Jedničkou letošního ročníku je jednoznačně českotřebovský výrobce CZ LOKO, který prezentuje jak nový design pro rekonstruované brejlovce, tak zcela nový produkt. Naše kroky sledujte na Twitteru a postupně exponáty představíme v následující živé reportáži.

Vlak na ONJ připravený k odjezdu, foto: Matouš DanielkaPraha - V neděli dopoledne v 11 hodin a 12 minut vyrazil z pražského hlavního nádraží zvláštní, vysoce komfortní vlak „Josef Masopust“, jedoucí do Ostravy ve stopě vlaku SC 507 „Pendolino“, který pokračoval dále do Wroclawi. Na palubě vezl fotbalisty národního týmu, kteří odcestovali na evropský šampionát ve fotbale EURO 2012 do polské Wroclawi. Slavnostního odjezdu vlaku se účastnili, mimo jiné, ministr dopravy Pavel Dobeš, generální ředitel Českých drah Petr Žaluda či předseda Fotbalové asociace Miroslav Pelta. Ti pak vlak symbolicky vypravili a ministr Pavel Dobeš také pokřtil pro tento účel speciálně polepenou lokomotivu 380.011, která, bohužel, měla možnost odvést vlak pouze do Ostravy, jelikož na polském území není dosud řada 380 schválená k provozu. Tam ji nahradila „polonizovaná“ lokomotiva 163.047 s obrazem fotbalového míče a heslem Vlakem na EURO na bočnicích.

31.3.2012 - 18:00 - NTV opět odsouvá zahájení provozu

ntv_agv, foto: ntv Řím — Zahájení pravidelného provozu vysokorychlostních vlaků Italo Treno italského soukromého dopravce NTV na trase Neapol - Řím - Florencie - Boloňa – Milán bylo přesunuto z konce března na 28. dubna. Cenovou politiku a další informace hodlá dopravce představit 12. dubna a o tři dny později by pak měl začít předprodej jízdenek. Již dříve byl termín zahájení provozu několikrát měněn, především kvůli protahování schvalovacího procesu 25 vlaků AGV francouzského výrobce Alstom. Pilotní linka open access projektu Neapol - Milán by měla být ještě letos rozšířena o další vlaky a další stanice po rozšíření obsluhované trasy.

Zdroj: Italo Treno, Il Fatto Quotidiano

15.3.2012 - 21:00 - Lidlenky na víkend 7. a 8. dubna již brzy v prodeji

ČD NET LIDL, foto: Matouš Danielka Praha — Obchodní řetězec Lidl Česká republika nabídne svým zákazníkům již posedmé ve spolupráci s Českými drahami celodenní síťové jízdenky ČD Net za akční cenu. Prostřednictvím poukazů budou v prodeji od 19. března do 7. dubna 2012 v prodejnách Lidl za obvyklou cenu 199 korun. Poukazy je nutné před začátkem plánované jízdy vyměnit na pokladnách Českých drah (ve vlaku v případě nástupu ve stanicích a zastávkách bez pokladen) za jízdenky ČD Net platné o víkendu před velikonočním pondělím ve dnech 7. nebo 8. dubna. Na jízdenky se vztahují standardní podmínky tarifu ČD Net, tedy především platnost v jediný den pro jednu osobu v druhé třídě ve všech vlacích Českých drah, u spojů SC Pendolino jen s povinnou rezervací místa, kterou lze ovšem zakoupit za akční ceny. „Pilotní projekt s Českými drahami se před dvěma lety setkal s velkým úspěchem. Od té doby jsme akci několikrát zopakovali a prodali více než 66 tisíc jízdenek,“ komentuje projekt Lucie Borovičková, mluvčí společnosti Lidl, a doplňuje: „Poslední akci na státní svátek 28. října 2011 využilo skoro 10 tisíc cestujících a největší zájem o síťové jízdenky byl v Moravskoslezském kraji.“ „Stejný koncept jsme s řetězcem Lidl už několikrát úspěšně vyzkoušeli. Nízkou cenou motivujeme zákazníky k cestování ve dnech, kdy je k dispozici volná kapacita vlaků. Zvyšujeme tím využití svých spojů například o svátcích a získáváme dodatečné tržby,“ dodává Vladimír Peléšek, ředitel odboru produktů a obchodu ČD.

Zdroj: České dráhy

Arenaways 483.018, foto: Arenaways Milán — První italský soukromý železniční dopravce operující v osobní dopravě s open access projekty - Arenaways - se po úpadku, způsobeném především nerovnými podmínkami mezi státním dopravcem a nastupující konkurencí, vrací na koleje. Společnost s podporou investorů v čele s původním, dnes již minoritním, majitelem Giuseppem Arenou obnovuje svoje open access projekty vlaků InterCity Turín – Milán a „Vlaky na moři“ spojující Turín a Livorno. Dále jsou v plánu mezinárodní spoje autovlaků do Německa a Holandska ve spolupráci s Deutsche Bahn a EECT AutoSlaap Trein, chystá k realizaci spojení mezi Turínem a Berlínem a připravuje vlastní noční spoje až na jih Apeninského poloostrova.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:26
zapadá v 18:07

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Mašinky jako vyšité? Nejen jako! (3)
Milí čtenáři internetového magazínu VLAKY.NET! Po delší době je tu další volné pokračování článku o vyšitých mašinkách. V minulém díle jsem se zaměřil na dopravce AWT a teď pro změnu jsme se vrhli na něco ...

Poslední příspěvek Naše téma: Noční doprava na železnici
Ať chceme nebo ne, lůžkové a lehátkové vozy postupně mizí z evropské železnice. Deutsche Bahn je přestala provozovat loni v prosinci a letos se přidá maďarská Utasellátó. Proč se ubytovací vozy stávají ...

Poslední příspěvek Letní putování Čechami, Moravou a Slovenskem (2)
Na konci první části líčení mých zážitků z dovolenkového cestování po území někdejšího Československa (s malou odbočkou na polské území) jsme se rozloučili 16. srpna ve vlaku z Bratislavy do Břeclavi. ...