..: Aktualitások és cikkek :..

Bcmz_1, foto: Jan FaiglBudapešť – Po letech omezování a úprav evropských nočních vlaků by se mohlo zdát, že je situace stabilizovaná a v případě změn dochází až na výjimky pouze k drobným úpravám. S jistotou se dá toto tvrzení uplatnit na nasazení moderních lůžkových a lehátkových vozů maďarských železnic, které jsou stabilně již několik let nasazovány výhradně na noční spoje Budapešť – Mnichov a Budapešť – Curych. Zmíněné vozy jsou součástí větší série osobních vozů z let 1994 a 1995, dodávané maďarským železnicím španělskou továrnou na železniční vozidla CAF, a donedávna byly tyto vozy provozovány v téměř původním stavu, v jakém byly od výrobce dodány. Zatímco vozy pro denní vlaky omlazovací kúrou již prošly anebo teprve procházejí, není bez zajímavosti, že podobnou modernizací projdou také zmíněné vozy pro noční vlaky. I přes pomyslná mračna, která se nad ubytovacími vozy v Evropě stahují, se tak alespoň v Maďarsku s jejich provozem i nadále počítá. Za snímky děkujeme Janu Faiglovi, který čerstvě modernizovaný vůz zachytil 20. listopadu letošního roku na odstavném nádraží v Curychu, kam zmíněný vůz dojel na nočním spoji z Budapešti přes Vídeň a Innsbruck.

363.024, EC 103 Polonia, Bělotín, foto: Duhy DOPLNĚNO — Připojení k internetu pomocí technologie Wi-Fi je dnes nedílnou součástí cestování. Zatímco u soukromníků na české železnici je dnes tato možnost připojení v průběhu cesty samozřejmostí, České dráhy tuto službu prozatím nabízely pouze v některých vlacích, byť celkový počet takto vybavených vozů státního dopravce přesahuje 450. Jejich počet se má nyní výrazně rozšířit díky instalaci potřebného vybavení do dalších několika set vozů. Část z nich přitom už připojení dříve nabízela, po renovaci však budou opatřeny výkonnější a spolehlivější technikou. V současnosti jsou zařízení instalována do 92 vozů tří různých řad.

363.086 v Olbramovicích, foto: Tomáš Kubovec Praha — Železniční doprava ve Středočeském kraji se v příštím roce opět dočká řady úprav a významného posílení. České dráhy, spolu se zástupci Prahy, Středočeského kraje a integrovaných dopravních systému PID a IDSK, dne 21. listopadu představily kompletní seznam změn, které více či méně zpříjemní cestování vlakem v rámci Prahy a Středočeského kraje. Stejně tak, jako loni, jsou i letošní změny ve znamení posilování dopravy v rámci aglomerace, přičemž většinu změn lze zobecnit do několika okruhů – nová vozidla, nový dopravce, více rychlých regionálních spojů, změna koncepce provozu a posílení současných linek. Kromě rozsáhlejších změn je nastávající jízdní řád bohatý i na různé drobné změny a vylepšení, jež vzejdou v platnost z velké části od 9. prosince letošního roku, v některých případech i o něco později. V následujícím článku se pokusíme na každý okruh hlouběji zaměřit a na závěr zmíníme i ony menší změny, které jsou v pražském S-Bahnu, jak bývá železnice v rámci pražské aglomerace občas nazývána, pomyslným kořením, které celek zdokonaluje a nabízí cestujícím lepší dopravní spojení, ačkoliv takové změny i řadový fanoušek veřejné dopravy často 6 nepostřehne.

Talent 3, foto: Bombardier Transportation Vídeň — Na českém území se již několik dnů objevuje sníh, což kromě jiného znamená také blížící se přelom roku. Zatímco kalendářní rok se změní až za více, než měsíc, jízdní řády evropských železnic se změní druhou prosincovou neděli a ačkoliv s sebou změna mnoho výrazných proměn nepřináší, kosmetických změn a úprav s sebou přinese poměrně dost. Zatímco loňský přehled novinek v jízdním řádu rakouských železnic byl poměrně obsáhlý, letošní přehled bude trochu retro, neboť dojde k obnovení několika před lety zrušených přímých mezinárodních spojení. K téměř každoroční zprávě o posílení regionálního provozu do provozu míří také nové soupravy Talent 3 od výrobce Bombardier, se kterým rakouské dráhy uzavřely rámcovou dohodu o dodání až 300 jednotek všemožných konfigurací pro regionální i pro meziregionální dopravu. V oblasti dálkové dopravy k již zmíněným novým mezinárodním spojením pak za rychlou zmínku stojí určitě fakt, že Berlín a Vídeň, dvě hlavní města sousedních zemí, dnes přímé železniční spojení nemají, ale od druhé prosincové neděle letošního roku bude obě města každý den spojovat denní i noční vlak.

InnoTrans 2018, foto: Juraj Kováč Berlin — Dvanáctý InnoTrans vypukne zítra – a nutno říct, že letošní ročník největšího dopravního veletrhu světa je správně německý: ačkoliv je principiálně pořád stejný, v detailech přeci jen je změny vidět. Letos bude k vidění opět víc železničních exponátů, zároveň ale akce přibrala i úplně nový segment: elektrobusy. Jinak je ale vše při starém: ucelené jednotky kralují osobní dopravě, tramvaje z celého světa se designově stále víc přibližují a železniční cargo zažívá obrovskou renesanci. Co se tedy změnilo? Přibyla nová výstavní hala, která nehezky vrhá stín na první řadu vystavených vlaků, a zkazí tak nejednomu fotografovi tradiční přehledový záběr. Co tedy ve stínu nové haly uvidíte? Škodovácký NIM-Express v celé své kráse, novou soupravu berlínského S-Bahnu od Stadleru, novou motorovou jednotku pro Trenitalii od japonského Hitachi nebo třeba hybridní Cityjet Eco od Siemensu pro rakouské ŐBB. Přinášíme první fotky z Berlína.

21.6.2018 - 21:53 - Thalysem až do Bordeaux

Soupravy Thalys: vpravo PBKA, vlevo PBA, Paris Gare de Lyon, foto: Bras Cyril Brusel/Bordeaux — Ačkoliv teprve před pár dny bylo, minimálně na nejbližší léta, vyřčeno definitivní „ne“ přímému spojení Frankfurtu s Londýnem, jinde se rozvoji mezinárodních vysokorychlostních spojení daří. Od 19. června příštího roku bude zavedeno nové přímé spojení hlavního města Belgie, Bruselu, a Bordeaux, významného francouzského města nedaleko španělských hranic a pobřeží Atlantského oceánu. Jízdní dobu čtyři hodiny a sedm minut zvládne vlak pod značkou Thalys Soleil díky nové vysokorychlostní trati LGV Sud Europe Atlantique, na níž byl provoz v celém úseku Paříž – Bordeaux spuštěn teprve loni. Mezi oběma městy vlak pojede bez jakékoliv zastávky a veden bude pouze o sobotách v letním období, tedy zpravidla od června do září. Pro společný podnik francouzských, belgických železnic, jež zajišťuje spojení především v relací Dortmund/Amsterodam – Brusel – Paříž, to ale není jediný rozvojový cíl. V dubnu příštího roku bude zavedeno přímé spojení Amsterodamu s pařížským letištěm Charles de Gaulle a se stanicí Marne la Vallée-Chessy, nacházející se v těsné blízkosti populárního zábavního parku Disneyland.

Zdroj: RailJournal

Salonní vůz, foto: NTM Národní technické muzeum ve spolupráci s Českými drahami vypraví u příležitosti 100. založení Československé republiky speciální Prezidentský vlak. Ten bude tvořen kromě dalších vozů i třemi salonními vozy, které v různých etapách naší historie sloužily československým prezidentům. Soupravu, taženou různými parními lokomotivami, bude tvořit salonní vůz T. G. Masaryka řady Aza 1-0080 z roku 1930, salonní vůz Františka Ferdinanda d'Este řady Aza 1-0086 z roku 1909, který později využívali i českoslovenští prezidenti, a salonní vůz Salon 001, který byl využíván více prezidenty od svého vyrobení v roce 1968. V soupravě bude zařazen také historický vůz řady Ca 4-5086, ve kterém bude výstava věnovaná cestování československých prezidentů po železnici. Na konci vlaku budou řazeny služební a doprovodné vozy, postrk bude zajišťovat lokomotiva řady T478.1010 „Bardotka“.

20.6.2018 - 16:00 - Nightjet až do Amsterdamu

OeBB_DWLABm_nightjet, foto: Adam Vanting Amsterdam — Snaha rakouských drah o renesanci noční dopravy s sebou nenese jen nečekaně vysoké počty přepravených cestujících. Nizozemské železnice projevily zájem o provozování nočních spojů pod značkou Nightjet až do Amsterdamu. Ten zmizel z mapy nočních spojů koncem roku 2016, kdy došlo ke zrušení vlaků CityNightLine, provozovaných německými železnicemi. Jako jeden z důvodů zrušení nočního spojení do Amsterdamu byla změna zabezpečovacího zařízení na přechodu Emmerich - Utrecht, kde lze provozovat pouze lokomotivy vybavené systémem ETCS, přičemž pronájem takovýchto lokomotiv byl v té době shledán velmi nákladným a dnes tak noční vlaky, směřující do Porýní, končí v Düsseldorfu či ve vzdálenějším Münsteru. Návrat nočních vlaků do Amsterdamu lze sice očekávat nejdříve od konce příštího roku, avšak rozsah spolupráce je jasný již dnes – soupravu budou pochopitelně zajišťovat rakouské železnice, zatímco nizozemské železnice, oproti ostatním železničním správám, na jejichž území vlaky Nightjet jezdí, budou dopravcem tohoto nočního vlaku na území Nizozemska, což zjednoduší řadu procesů.

Zdroj: RailJournal

Siemens Velaro–D, foto: Josef Petrák Frankfurt — Německé železnice v roce 2008 objednaly dalších patnáct jednotek ICE, s určením na mezinárodní spoje. Jedním z hlavních úkolů těchto jednotek bylo zajistit přímé spojení Německa a Velké Británie, což bylo kvůli řadě překážek spíše dlouhodobým snem frankfurtských či berlínských manažerů německých železnic. Dlouhotrvající plány se dohry dočkaly 17. června letošního roku, kdy největší železniční dopravce v Evropě tento sen zcela opustil. Souprav řady 407 bylo nakonec dodáno šestnáct, avšak jejich provozní trápení způsobilo nemalou finanční ztrátu výrobci a má také velký podíl na tom, proč se třetí největší město Evropy se dvěma důležitými železničními uzly Německa přímého spojení hned tak nedočká.

IDSC 140.042, foto: Josef Petrák Ostrava — Hranice mezi stabilitou a stagnací je často velmi tenká. To možná napadne leckoho při pohledu na expozici devatenáctého ročníku Czech Raildays. Veletrh, který dnes začal tradičně v Ostravě, přesto představuje několik nových či málo známých vozidel kolejové dopravy. Pokud se však těšíte na první setkání s vozy či jednotkami, budete možná dost zklamáni. Na rozsáhlé výstavní ploše se letos předvádí převážně historická vozidla, nákladní vozy nebo zamčené lokomotivy z oboru nákladní dopravy. Zaměřme se proto na exponáty, které stojí za zmínku: novou tramvaj pro Ostravu, druhou generaci polské příměstské elektrické jednotky, vzorně restaurovanou lokomotivní babičku a mírně revitalizovaný lehátkový vůz. Větší fotoreportáž pak bude následovat jako samostatný článek.

EP05 s vlakem IC Polonia, foto: G-BOAC Varšava — Během uplynulých deseti let se v železničním vozovém parku mnohé změnilo. Staré osobní vozy klasické stavby byly vystřídány moderními jednotkami a klimatizace, zásuvky na 230 V či wi-fi se dnes staly zcela běžnou součástí komfortu pro cestující. Ať už jde o Česko, Slovensko, nebo Polsko. Právě třetí jmenovaná země nasadila v obnově vozového parku tempo, kterým předbíhá většinu okolních zemí. Narazit na někdejší kolorit polských tratí, tedy elektrické jednotky řady EN57 v původním provedení, je dnes opravdu vzácnost. Stejně tak se dá za téměř vyhynulý považovat osobní vlak tažený motorovou lokomotivou, typický pro polské železnice v 90. letech a poměrně rozšířený ještě nedávno. Ačkoliv modernizace a novinky se na tomto poli objevují poměrně často, v uplynulých několika dnech došlo ke třem událostem, které za zmínku rozhodně stojí – dvacítka nových elektrických lokomotiv, dvaadvacet modernizovaných osobních vozů a především další investice do vozového parku v celkové výši sedmi miliard zlotých.

12.1.2018 - 10:07 - SNCF chce zefektivnit provoz rychlovlaků TGV

TGV, Port-La Nouvelle, foto: Tomáš Kubovec Paříž — Stále silnější letecká a autobusová doprava nutí francouzské dráhy efektivněji plánovat provoz známých rychlovlaků TGV. Společnost chce zlepšit především využití vozového parku a vyřadit nejstarší jednotky z provozu. Podle ředitelky společnosti SNCF Voyages Rachel Picardové je očekáváno snížení provozních nákladů o 20 až 30%. Dojde například k rozšiřování konceptu nízkonákladových vlaků Ouigo a k úpravám v provozu vlaků tak, že například na trase Paříž – Lyon dojde ke snížení turnusové potřeby ze 24 souprav na 19. Cílem je snížit počet souprav TGV ze 400 na 300, což přinese menší potřebu investic i provozní náklady. S nejvyšší pravděpodobností tak dojde k vyřazení souprav TGV PSE a TGV Atlantique, které dosahují stáří okolo 35 let. Flotila francouzských rychlovlaků TGV se pak bude skládat z různých modifikací TGV Duplex. Podstatně negativní pak může být zmíněná úprava jízdních řádů, kvůli které mohou některá města přijít o spojení se zbytkem Francie pomocí rychlovlaků TGV. Společnost SNCF usiluje o snížení nákladů mezi roky 2016 a 2020 o 2,5 miliardy EUR.

Zdroj: Railway Gazette

Newag Impuls KD, foto: NIcKON Vratislav — V Dolním Slezsku ještě zůstaňme. Dopravce Koleje Dolnośląskie zvažuje zavedení rychlých spojů, označovaných jako „Premium”. Půjde zpočátku o dva páry spojů ve špičce, směřující z Jelení Hory, Valbřichu a Lehnice do Vratislavi, v opačném směru pak budou dva páry vlaků odjíždět odpoledne. Vlaky zastaví pouze v nejvýznamnějších stanicích a budou dosahovat rychlosti až 160 km/h, tarifně se nebudou nijak vymykat ze standardní nabídky. Dopravce cílí především na ty, kteří dnes v této relaci cestují autem, čímž chce pomoci uvolnit již tak velmi vytížené ulice Vratislavi v ranní špičce. Půjde prozatím o testování, zatím ještě není jisté, kdy první spoje vyjedou.

11.1.2018 - 8:00 - Koleje Dolnośląskie přepravily o dva miliony cestujících více

Impuls 31WE ve stanici Wrocław Główny, foto: Bartosz Dziwak Vratislav — Moderní soupravy, taktový jízdní řád s návaznostmi anebo přidávání spojů mají velmi pozitivní vliv na spokojenost cestujících. Své o tom ví už i polský dopravce Koleje Dolnośląskie, operující především v okolí nedaleké Vratislavi. Po shrnutí statistických údajů z uplynulého roku vyšlo najevo, že se počet cestujících zvýšil o 22 %, což při 9,3 milionech přepravených cestujících za rok činí nárůst o více než dva miliony oproti roku 2016. Podle mluvčího společnost Bogusława Godlewského má pozitivní vliv především moderní vozový park, do kterého dopravce nebývale investuje. Většina nových cestujících dle Godlewského zanevřela na železniční dopravu před mnoha lety, ale nyní se k ní opět vrací, protože je přesvědčuje o své použitelnosti a komfortu, což jsou slova, která se v souvislosti s železniční dopravou v Polsku od devadesátých let prudce vytrácela. Dopravce i nadále plánuje obnovovat svůj vozový park, v souvislosti s Českem ještě zmiňme obnovení provozu v letní sezóně přes hraniční přechod Meziměstí - Mieroszów anebo nasazení nejmodernějších vozidel Newag Impuls na vlacích do Lichkova.

Zdroj: Rynek kolejowy

433.227, Budapest-Keleti, foto: Payus Budapešť — Maďarské železnice modernizují své tratě. Donedávna platilo, že jediná kvalitní trať vedla z Budapešti na Vídeň, avšak díky investicím si polepšují už i běžné vnitrostátní tratě. Prozatím šlo převážně o tratě na západ od Budapešti, ale již nyní je známo, že začátkem února budou zahájeny modernizační práce na jedné z nejdůležitějších tratí v zemi, spojující Budapešť a třetí největší město Maďarska, Miškovec. Modernizace tratě proběhne v první fázi mezi stanicemi Rákos v Budapešti a přes 50 km vzdáleným okresním městem Hatvan. Tato trať je součástí panevropského dopravního koridoru V a mimo to je po ní veden velmi frekventovaný provoz příměstských vlaků. Modernizační práce by měly probíhat až do konce roku 2020.

Régebbi hírek
« Újabb hírek | 1 2 3 4 5 ... 10 | Régebbi hírek »    
ŽelPage - az elektronikus vasutas magazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
A tartalom nyilvános használata kizárólag a szerző beleegyezésével lehetséges.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Bejelentkezésopen/close
 
 
  
 
Elfelejtett jelszó   
Regisztráció   
:. Vonatkésés Csehországopen/close
Vonatkésés Csehország
 
:. Keresésopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info fotósok számáraopen/close
Fotózási feltételek
Csehországban

Nap
kel: 06:08
nyugszik: 19:57