..: Aktuality a články :..

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, seriál fotoškoly se doposud zabýval zpravidla problémy, na něž naráží velké množství fotografů a které se dají celkem snadno řešit, když víte jak na to. Dosavadní fotoškola byla vlastně přehlídkou kolumbových vejcí. Dnes si však ukážeme něco, co není apriori problém, s nímž by naši autoři bojovali, ale rozšíření možností. A stejně jako u všeho, i obsah dnešní lekce se dá aplikovat prakticky na cokoliv, i když největší užitek z něj budou mít modeláři.

Fotoškola - šotošturc Vážení přátelé, uživatelé galerie, je to už pár měsíců od doby, kdy jsme začli s projektem Šotošturc. Nyní mi dovolte, abych především začínajícím vysvětlil, k čemu celý ten projekt slouží. Od začátku se nám povedlo dát dohromady sbírku 19 fotek, které ilustrují různé pravidelné a o to zbytečnější prohřešky a chyby nejen začínajících autorů. Sice jsem původně chtěl počkat na toto shrnutí až s kulatější dvacítkou fotek, ale dnešní nahlédnutí na stůl mi připomenulo, že taky mám jen jedny nervy a pět měsíců od první šturcové fotky se zbytečně uříznutou soupravou zamítat další a další mi v kontextu celé věci přijde jako zhůvěřilost.

ŽelPage na konci roku ve zprávách i galerii připravuje vždy něco nezvyklého. Letos jsme si pro Vás v galerii připravili kvíz.

Fotoškola - šotošturc Vážení přátelé, uživatelé galerie, zajisté jste si všimli, že poslední právě zobrazená fotografie v galerii poněkud ne zcela odpovídá standardům, na nichž galerie stojí. Není to samo sebou.

Po myriádě nepovedených fotek, u nichž správci do nekonečna popisují v podstatě stále ty samé výtky, a několika dílech fotoškoly jsme se rozhodli přistoupit k dalšímu kroku. Každou neděli v pravé poledne dostanete k obědu nějakou lahůdku. První kousky budou uměle vytvořené, resp. vybírané z tvorby správců, nicméně v další etapě bychom rádi vybírali přímo díla samotných autorů, kteří nám je vkládají takříkajíc na stůl. Oč jde? Právě o ty notorické zbytečné závady na fotkách.

Brejle, foto: Chary Vážení přátelé, uživatelé fotogalerie,
jistě nemálu z Vás neuniklo, že posledních deset dní se neslo v duchu sice ne jedné jediné řady, ale řekněme jedné legendy. Tou je brejlovec, zastoupený téměř všemi řadami, na něž si lze vzpomenout — 750, 752, 752.6, 753, 753.7, 754, 755, 756. Chyběl nám jen slovenský prototyp 755 a zástupce řady DE520 vyvezené do Itálie. Zato se nám do řady 750 propašoval i druhý prototyp řady 754, stroj s číselm 750.410. Bohužel se nám nepodařilo sehnat fotografii dalšího prototypu, bertovce 752.001, nicméně tento se stal součástí přehlídky alespoň jako model. Dovolte tedy, abych alespoň v krátkosti shrnul tu záplavu fotek „jednoho stroje“, z níž někteří již byli unaveni, a jiní provolávali „víc, víc“.

27.11.2009 - 7:00 - Nová lokomotiva Alstom pro Čínu se zkouší na ŽZO

Alstom Prima 6000 pro Čínu, foto: Chary Cerhenice — Francouzský koncern Alstom vyvíjí pro Čínskou lidovou republiku novou šestinápravovou lokomotivu typu HXD2B o výkonu 9600 kW a maximální rychlosti 120 km/h. Této nové lokomotivy, technologicky odvozené z řady Prima 6000 a upravené pro čínské železnice (CNR), vznikne 500 kusů, přičemž prvních sto bude vyrobeno ve Francii a zbylých 400 pak čínskou společností Datong Electric Locomotives. Tato společnost již spolupracovala s Alstomem při výrobě 180 dvoudílných čtyřnápravových lokomotiv HXD2 z roku 2005. Celková cena současné zakázky dosahuje 1,2 miliardy euro, z čehož připadne 300 milionů koncernu Alstom a 900 milionů společnosti Datong Electric Locomotives. Jedna z vyrobených lokomotiv je v současnosti testována i u nás v České republice v testovacím centru Výzkumného ústavu železničního ve Velimi.

Zdroj: Alstom, foto: Chary

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, ondy jsem se zamyslel a napadlo mne, s čím asi tak mají autoři přispívající do galerie problémy a jaké funkce grafického softwaru neumí využívat. Řekl bych, že nejvíce autoři bojují s výpaly, které se ale dají vhodně odstranit používáním vrstev. V tištěné i elektronické podobě se dá najít nespočet návodů, jak používat Adobe Photoshop. Nechci tady suplovat mistry editace a objevovat Ameriku, ale jsme na stránkách o železnici, jejichž součástí je i galerie železničních fotografií, které mají ale svá jistá specifika. Využijme tedy užšího zaměření a na konkrétním příkladu se naučme konkrétní úpravu – jak se pomocí vrstev dají vcelku elegantně řešit nesoulady expozice snímku neboli výpaly v extrémních jasech. Nechci vás nyní odradit délkou textu, ve kterém si povíme nejen jak to udělat, ale rovněž proč dělat to či ono. Věřím ale, že po přečtení tohoto článku budete schopni daleko lépe používat některé funkce Adobe Photoshopu. Takže máte–li chuť a čas, pojďme se pustit do práce.

9.2.2009 - 7:00 - Nová sekce fotogalerie: Historické fotografie

Vážení přátelé, uživatelé galerie, nemáte náhodou ve svých archivech zajímavé historické fotografie? Můžete se o ně podělit s námi! Pro skeny starých snímků byla vytvořena nová sekce fotogalerie - > Ostatní témata > Historické fotografie.

Naše galerie je známá svými nároky na technickou úroveň snímku. Tu však skeny starých fotek splní jen málokdy. Proto budou správci na tyto fotografie klást menší požadavky. Přesto bude autor upozorňován na aspekty editace, které jsou proveditelné i na skenu. Připomínáme, že vkladatel nese zodpovědnost za to, že je autorem, či má od původního autora svolení k vložení.

Těšíme se na Vaše snímky a věříme, že sklidí úspěch.

SNCB 1801 a, foto: Chary Velim – První exemplář lokomotivy ES60U3, kterou pro belgické státní dráhy (SNCB) dodává koncern Siemens, dorazil v sobotu 6.12.2008 ve večerních hodinách do stanice Velim. Odtud byl přetažen na Zkušební železniční okruh, kde by se měl podrobit testování. Lokomotivu, jež nese označení BE-SNCB 91 88 0018 001-3, do Velimi dopravila firma RailTransport pomocí dvou dieselových lokomotiv Hercules, ER20-005 a ER20-009 pronajatých od MRCE dispolok.

Ilustrační obrázekŽelPage - Vážení čtenáři,

zajisté jste si všimli dvou nových tlačítek v diskusích pod fotkami, zprávami a články - zelené plus a červené mínus. Jedná se o nový prostředek, jak sami uživatelé mohou ovlivnit, které komentáře budou vypíchnuty a které naopak zmizí v propadlu roletky. Co nás k tomu vede? Představte si situaci, kdy pod fotkou bude dvacet komentářů, z toho tři opravdu zajímavé, čtyři tak nějak, tři vyložené blbosti a zbytek víceméně o ničem. Má to cenu číst vše? A je vhodné, aby skutečně kvalitní příspěvek zapadl v šedi těch ostatních? Nebylo by lepší, kdyby si čtenáři mohli hned přečíst to skutečně přínosné? Mezi spoustou komentářů totiž ten skutečně kvalitní může zapadnout mezi prázdnou slámou.

Ilustrační obrázekKdyž se na mne redaktoři obrátili, zda bych napsal své portfolio, zprvu jsem této myšlence nedával velkou váhu. Později jsem se však zamyslel a zauvažoval, jaký že vlastně můj rok 2007 z pohledu železniční fotografie byl. A dá se definovat dvěma slovy – zezadu a potmě.

Vážení přátelé, uživatelé galerie, Mnohé z vás jistě zaskočilo to, že z galerie zmizely "průměry 4,7*" a nově se objevily "ratingy". Důvod to má ten, že ač má galerie šest známek k dispozici, nejsou vůbec užívány v plném rozsahu. Proto má valná většina fotek známku řekněme nad 4,0*, což je poslední pětina spektra. Hra s přesnými čísly navíc motivovala k nesprávnému soupeření o lepší průměr namísto lepších fotek.

Vážení přátelé, mnoho z vás přispívá do galerie a třeba se potýká s tím, že jsou fotkám vytýkány různé nádechy nebo tmavost či světlost. Tyto výtky vám nepřijdou na místě, protože je sami nevidíte. Nebo jen chcete ohodnotit a okomentovat kolegovu fotku a váš názor na zmíněné nádechy a světlost se rozchází s názorem jiného komentujícího. Přitom názorový rozpor často může mít svou příčinu někde úplně jinde - ve špatně zkalibrovaném monitoru. Právě pro vás jsem sestavil dva testy, pomocí nichž si svůj monitor můžete „vyladit“.

Praha - Velice nás těší stále rostoucí zájem o fotogalerii. Řada z vás pravidelně navštěvuje stránky ŽelPage právě kvůli ní a přispívá sem fotkami a komentáři, aniž by věděli, co se děje uvnitř. Poslední dobou se nám, a nejen mezi nováčky, rozšiřují dotazy a stesky ohledně jejího fungování. Dovolte mi vás proto vzít na menší exkurzi zákulisím a ukázat, jak to vypadá v pozadí, jak probíhá rozhodování či jaké jsou další zajímavosti ze správy galerie.

2.10.2007 - 7:00 - Setkání galeristů a křest kalendáře

Ilustrační obrázekPraha - Vážení uživatelé, čtenáři, fotografové a přátelé,

Zveme vás na setkání přispěvatelů galerie a křest Kalendáře ŽelPage 2008. Křest proběhne v sobotu 13. října v 9.00 hodin v kulturním sále hlavního nádraží v Praze na výměnném setkání cestovatelů. Přístup do kulturního sálu je možný od prostředního podchodu přes Fantovu kavárnu nebo přes 1. nástupiště vchodem do hlavní budovy (směrem k nástupišti 1a). Kalendář si můžete nejen zakoupit, ale i nechat podepsat autory fotek.

Srdečně všechny zájemce zveme a těšíme se na viděnou.

Zároveň si dovolujeme upozornit na probíhající hlasování v soutěži 10 let KPL, kde můžete právě do 13. října hlasovat o nejpovedenější fotku z červnové výroční akce.

« Novější zprávy | 1 2 3 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:50
zapadá v 20:11