..: Aktuality a články - ČR Liberecký :..

Nádražní budova v Chotyni v roce 2018., foto: WikipediaChotyně — V záplavě více či méně smysluplných petic se vynořila jedna, která podle našeho názoru stojí za pozornost. Týká se zachování architektonicky i historicky cenné nádražní budovy v Chotyni na trati 089, kterou chce Správa železnic zdemolovat. Dlouhodobě nevyužívaný objekt chátrá, avšak stále je v zachránitelném stavu. Zájem o jeho pronájem, opravu a využívání má obec, v níž je objekt umístěn na dobře viditelném vyvýšeném místě a tvoří její dominantu. Nejde tedy o samoúčelnou záchranu, jako v případě staré nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Pokud si myslíte, že nádraží stojí za záchranu, můžete Chotyňským pomoci v jejich úsilí podepsáním petice. A to i v případě, že nežijete v Libereckém kraji.

310.0134, Myslechovice - Cholina, foto: Mates z Letovle Turnov — Žádat zdejší čtenáře o příspěvek na opravu parního kotle nebývá zrovna obvyklé. Spíše jste zvyklí na aktuality ze současného dění, pozvánky na akce, případně na ohlédnutí za akcemi, kde byly parní lokomotivy v roli těch hlavních účastníků, vzpomínky na minulost či připomenutí, jak vlastně pracuje parní stroj. Jsme ale tým, pro které je lokomotiva 310.0134 naší „láskou“ a jsme schopni udělat pro ni téměř cokoliv. Protože na opravy kotlů parních lokomotiv není vypsána žádná dotace (na rozdíl od zřízení wellness hotelů, výstavby golfových hřišť…) a sami potřebnou částkou nedisponujeme, chceme poprosit vás, zda byste nám pomohli. Ale úvodem se sluší představit naši krasavici (má i svůj web).

754.059-4, Pertoltice pod Ralskem - Mimoň, foto: Raven Liberec — Nový rok 2017 začal ve znamení vydatného sněžení proloženého silnými mrazy. Tyto náročné podmínky se promítly i v železničním provozu na Liberecku. Zprvu za motorové vozy 843 zaskakoval liberecký brejlovec 754.048. Provozní jednotka Děčín reagovala nasazením lokomotivy 754.061 se dvěma vozy klasické stavby, tentokrát náhradou za motorové jednotky 844. Jednalo se zpravidla o vlaky 1999/6606/6611/6614. K úplnému vyřešení situace, tak aby bylo možné mít v Liberci stále záložní lokomotivu, napomohl příjezd českotřebovského brejlovce 754.059. Ten do Liberce dorazil 11. ledna na R 1268 společně se třemi klasickými vozy. Hned následující den se zapojil do služby na ústeckých rychlících, konkrétně 6600/1174/1161/1168/1167/1162/1173. V neděli však Os 6600 nejezdí, a tak se souprava objevovala na následujících vlacích, tedy R 1172 nebo 1170 s navazujícím oběhem. V současnosti zima a s ní i mimořádnosti ustávají – o uběhlém víkendu nebyla vypravena ani jedna náhradní souprava.

Pohled na část nové stanice Česká Lípa hlavní nádraží, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPageČeská Lípa — Cestující, kteří po delší době pojedou na českolipské hlavní nádraží, si mohou po výstupu nyní snadno připadat jako v jiném světě. Tento železniční uzel totiž v poslední době prošel velkou rekonstrukcí a změnil se prakticky k nepoznání. Celá stanice se posunula o několik set metrů blíže k centru města, původní nízké peróny nahradila standardizovaná nástupiště ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice, doplněn je i obligátní nový audiovizuální informační systém. Po dokončení stavby bude do prakticky nové stanice zaústěna i regionální trať 087 z Lovosic, která doposud ústila na samostatné nástupiště na druhé straně původní stanice. Nejzajímavější na celé stavbě je však bezpochyby nová výpravní budova, která je zajímavým architektonickým počinem, jenž nemá zatím v České republice při srovnatelných stavbách obdoby.

Nádraží v Kamenickém Šenově na pár dní ožije, foto: Adam Fogl Česká Kamenice — Bezmála po čtyřiceti letech nebývale ožije provoz na železniční trati mezi Českou Kamenicí a Kamenickým Šenovem na pomezí Ústeckého a Libereckého kraje. Na počátku září se na trať, po které nyní jezdí pouze sezonní víkendové turistické vlaky, vrátí celotýdenní provoz. Od 1. do 9. září tu bude sedmnáct párů vlaků denně nahrazovat obvyklé autobusové spoje, které kvůli uzavírce přejezdu v Horní Kamenici na vedlejší trati z Děčína do Rumburku pojedou odklonem.

Motorový vůz VT650.74 v Dobrušce-Pulici, foto: Jan Štěnička Hradec Králové — Dalo by se říci, že letošní rok je na změny železničních jízdních řádů opět bohatý. Zatímco 8. února a 4. dubna se drobné úpravy týkaly zejména dálkové dopravy, 16. březen byl ve znamení změny provozních dní nemalé části vlaků z důvodu vyhlášení Velkého pátku za tzv. ostatní svátek. V neděli 12. června nastává změna jízdních řádů v řádném termínu. Kromě drobných časových posunů se můžeme těšit např. na nový cyklovlak a výletní vlak v Libereckém kraji či zlepšení jízdního řádu na trati z Náchoda do Broumova. Milovníky lokálky z Holic do Borohrádku pak asi nepotěší, že tamější nepříliš využívané motoráčky o letních prázdninách vůbec nepojedou. Pojďme se nyní podrobně podívat na všechny připravené změny v Královéhradeckém, Pardubickém a Libereckém kraji.

Titul knihy Železná dráha v údolí Kamenice, foto: Pavel Šturm Tanvald — Trať ze Železného Brodu do Tanvaldu oslavila v roce 2015 své 140. výročí. Při této příležitosti vydává Železniční společnost Tanvald knihu věnovanou této lokální trati spojující města, obce a vesničky podél řeky Kamenice. Kniha Železná dráha v údolí řeky Kamenice má 214 stran a obsahuje na 371 obrázků, které se skládají z dobových pohlednic, nákresů, jízdních řádů, jízdenek, plánků a fotografií. Publikace přibližuje čtenáři plány na výstavbu trati v regionu a její potřebu, samotný vznik a stavbu trati. Přiblíží i jednotlivá období provozu až po současnost, podívá se také na jednotlivé stanice a zastávky a přiblíží i vozový park na trati – parní lokomotivy, motorové vozy a dieselové lokomotivy. Ne příliš veselou kapitolou jsou nehody na trati, nevyhneme se tak nehodě na Spálově, od které letos v srpnu uplynulo 25 let. Kniha nabídne čtenáři i tipy na výlet v okolí a na odlehčení jsou zde uvedené i povídky, které se vážou přímo k trati samotné. Cena knihy je 595 Kč.

Motorový vlak linky L1 v Kořenově, foto: Richardisko Harrachov – Znělo to jako ideální, líbivá a zcela logická myšlenka. Místo cesty jedním vlakem jednoho dopravce z Liberce nebo Tanvaldu do Kořenova či Harrachova a přestupu na další vlak jiného dopravce směrem do polské Szklarskiej Poręby měly již od příští neděle 13. prosince vyjet spoje přímé, které by cestující svezly moderními nízkopodlažními vlaky po celé trase Liberec – Tanvald – Szklarska Poręba Górna bez přestupu. Bude tomu však opravdu tak, jak bylo opakovaně všemi zúčastněnými stranami slibováno? Nyní se spíše zdá, že ne. Z více zdrojů se totiž množí zprávy, že motorové vozy řady 840 Českých drah nebudou moci do Polska včas vyjet. Ale vezměme to od začátku…

Motorový vlak do Polska před Harrachovem, foto: TužkaHarrachov — Je tomu již necelých pět let od doby, kdy byl obnoven pravidelný provoz na přeshraničním úseku severočeské tratě 036 mezi Harrachovem a polským městem Szklarska Poręba. Zpočátku byly vlaky dopravce GW Train Regio (dříve Viamont Regio) vedeny polskými jednotkami SA 134, které následně vystřídaly starší motorové vozy řady 810 odkoupené ze Slovenska. Vlaky do Polska však nejedou již z Tanvaldu nebo Liberce, ale začínají jízdu v Kořenově či Harrachově, kde je nutný přestup z vlaků Českých drah, které obsluhují české vnitrozemí. Právě tento přestup ale bude možná již příští zimu minulostí. Krajský koordinátor dopravy KORID LK totiž chce do Polska zavést přímé vlaky bez nutnosti přestupu na hranici.

Střet MV 810.563 se spadlou skálou na trati 042 u Poniklé (28.1.2015), foto: Drážní inspekce Poniklá — Středa 28. ledna 2015 nezačala pro některé zrovna příjemně. V ranních hodinách narazil na podkrkonošské trati 042 vlak do sesutého kamení. K nehodě podle informací Drážní inspekce došlo v 6.34 v úseku mezi dopravnami Poniklá a Hrabačov, konkrétně mezi Poniklou a zastávkou Horní Sytová. Jelikož se místo nehody nachází v oblouku a v zářezu, strojvedoucí spatřil překážku až na poslední chvíli a vlak tak již nestihl i přes okamžité použití rychlobrzdy zastavit ani opustit své stanoviště. Zraněno bylo celkem 7 cestujících, dále také vlakvedoucí a strojvedoucí osobního vlaku. Zranění strojvůdce byla klasifikována jako středně těžká a k jeho transportu byl nasazen vrtulník, zatímco ostatní byli po ošetření na místě či v nemocnici vesměs již propuštěni domů. Dotčeným vlakem byl spoj Os 15501, který jel z Jablonce nad Jizerou do Martinic v Krkonoších. Vlak je pravidelně veden motorovým vozem řady 810, dnes byl nasazen konkrétně vůz 810 563-7. Podle vyšetřovatelů je trať nyní zavalena skálou v rozsahu asi 3 metry na výšku, 4 metry na šířku a v délce až 30 metrů. Škoda byla prozatím vyčíslena na 1,5 mil. Kč, provoz by měl být podle informací SŽDC obnoven přibližně za týden.

Motorový vůz na trati 036, foto: paolo3 Nová Ves nad Nisou - Letošní letní prázdniny se v Libereckém kraji odehrávají ve znamení zahájení dlouho očekávané rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Na začátku srpna tak začala přibližně dvouměsíční nepřetržitá výluka v celém úseku mezi Jabloncem a Desnou, přičemž osobní vlaky Českých drah jsou nahrazovány autobusy až do Harrachova. Investice, kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slibuje již léta, přinese nejen zrychlení železniční dopravy a zvýšení komfortu pro cestující. Dojde i k (ze strany kraje dlouho požadovanému) zavedení taktového řádu osobních vlaků s intervalem 30 minut ve špičce, což dosud s ohledem na limity infrastruktury nebylo možné. Naopak se cestující zřejmě budou muset smířit s plánovaným zrušením železniční zastávky Nová Ves nad Nisou, která již není uvedena ani v návrzích nového grafikonu.

Poškozená trať u Křižan, foto: Jindřich Berounský Liberec — Úsek trati 086 mezi stanicemi Liberec a Jablonné v Podještědí tuto neděli, 1. června, po téměř roce bez provozu opět přivítá pravidelnou osobní dopravu. Jako první na trať vyjedou rychlíky, které spojují Liberec s Českou Lípou, Děčínem a Ústím nad Labem, a které objednává Ministerstvo dopravy. Naopak na osobní vlaky objednávané krajem si zde ještě delší dobu počkáme, minimálně do konce roku budou nadále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Jejich další osud bude pak záviset na rozhodnutí Libereckého kraje, který se podobně jako další kraje potýká s omezeným rozpočtem a proto zřejmě uvažuje o trvalé náhradě těchto zastávkových vlaků autobusy. Neoficiálně se mluví v tomto ohledu o plánu společného konceptu zrychlených vlaků v režii kraje a Ministerstva dopravy.

Motorový vůz řady 810 v Jablonci nad Jizerou s vnějším informačním panelem na oknem, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Liberec — České dráhy dostaly v letošním roce od jednoho ze svých objednatelů, Libereckého kraje, další finanční sankci. Tentokrát se jedná o pokutu ve výši 27 milionů korun za dlouhodobou absenci audiovizuálního informačního systému v osobních vlacích na vybraných tratích. Jedná se například o tratě ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou, z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou, ale i o jednotlivé spoje na jiných tratích. Společně s předchozí pokutou ve výši 16 milionů za pozdní dodávky nových vozů Stadler RS1 a zpožďování vlaků tak krajský úřad už po ČD nárokuje 43 milionů korun. Dopravce však dosud zaplatil pouze tři miliony, o zbylou část se vede soudní spor. České dráhy totiž u starších pokut rozporují metodiku jejich výpočtu.

16.10.2013 - 6:00 - České dráhy úplně skončí na trati Liberec - Zittau

Vogtlandbahn, foto: Ota Pavlásek Liberec — České dráhy přijdou od prosince 2014 o provozování spěšných vlaků Liberec – Žitava – Drážďany, které provozují ve spolupráci s německým dopravcem DB Regio. Oba dopravce nahradí jak na českém, tak na německém území, společnost Vogtlandbahn. Není tomu tak dávno, co společnost Vogtlandbahn pod označením Trilex nahradila všechny regionální vlaky Českých drah na trati 089 Liberec – Zittau – Rybniště (1, 2) a tak zůstaly od prosince 2010 jezdit pod taktovkou Českých drah pouze spěšné vlaky linky RE2 Dresden – Zittau – Liberec (– Tanvald). Ovšem i poslední 4 páry spěšných vlaků by měla začít od prosince 2014 provozovat společnost Vogtlandbahn. Toto rozhodnutí oznámil 9. října dopravní svaz Horní Polabí (VVO), dopravní svaz Horní Lužice-Dolního Slezska (ZVON) a Liberecký kraj dopisem dopravci. Změna se netýká pouze českého území, ale celé tratě Dresden – Zittau – Liberec (RE2 a RB61) a také tratě Dresden – Bautzen – Görlitz (RE1 a RB60), kde doposud provozuje dopravu DB Regio. Nový dopravce slibuje zkvalitnění služeb ve vlacích, kupříkladu každý vlak by měl být obsazen průvodčím, nabízeno má být i občerstvení nebo nápoje.

Zdroj: Liberec mě baví

Parní lokomotiva řady 310 pod Troskami, foto: Petr Lux Rovensko pod Troskami/Turnov — 110. narozeniny si už zasluhují přiměřenou oslavu. Takovéhoto jubilea se letos dožívá místní dráha Jičín – Turnov. Psal se 19. říjen roku 1903 a ten vešel do historie obcí na trati mezi Jičínem a Turnovem. Ten den zahájily Císařsko-královské státní dráhy (kkStB) provoz mezi oběma městy. Neobešlo se to bez oslav jak u odjezdu prvního vlaku, tak ani na nácestných stanicích, kde byl vlak vítán. Když je něco poprvé, stává se to na dlouhou dobu předmětem hovorů, konverzace. Navíc v dobách, kdy neexistoval rozhlas, televize, jiná doprava byla v té době téměř výhradně koňská. Klub přátel železnic Českého ráje společně s městy a obcemi na trati si nenechal tuto příležitost ujít a najdete-li ve svém diáři ještě volno, pojďte oslavovat s nimi.

1 2 3 4 5 ... 9 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:02
zapadá v 20:01