..: Aktuality a články :..

ilustrační fotoJablonica - včera v 3:45 ráno vykolejil mezi stanicemi Senica a Jablonica na trati č. 116 Kúty - Trnava soupravový vlak ZSSK. Důvodem vykolejení vlaku zřejmě bylo podmáčení železniční trati. Ve vlaku se nenacházeli žádní cestující; z důvodu nehody byly bez náhrady odřeknuty 2 osobní vlaky, další vlaky jsou v úseku Senica - Jablonica nahrazeny autobusovou dopravou, která bude vzhledem k stále stoupajícím hladinám řek do odvolání zachována.

PartePřibyslav - Sázava - Začátkem listopadu minulého roku proběhla tímto serverem krátká zpráva, která informovala o krizi výletní železnice Přibyslav - Sázava, ohrožující její budocí fungování. I přes veškerou snahu jejích příznivců se naplnily nejhorší představy a trať se bohužel před zrušením a následnou fyzickou likvidací zachránit nepodařilo. Po sto osmi letech existence tak zaniká jediný dochovaný zbytek původní železniční trati Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou. A nejen to, jde také o malebnou drážku vedoucí nádhernou přírodou, umožňující prakticky neomezený provoz výletních vlaků, aniž by bylo nutné brát ohled na ostatní provoz, jakož i unikátní technickou památku s několika rozličnými druhy železničního svršku na krátkém úseku tratě.

Poslední rozloučení s tratí, kterou můžete v jízdním řádu najít pod číslem 903, se bude konat 22.4.2006 jízdou smíšeného fotovlaku vedeného parní lokomotivou ČKD 1435 BS 200 (213.902, Výtopna Zlíchov); ovšem pouze v případě dostatečného počtu přihlášených účastníků! Pozvánka a podrobnosti.

V přiloženém článku bych čtenářům také rád přiblížil některé zajímavosti o této trati a doplnil je fotografiemi.

22.1.2006 - 10:59 - Na trati Chomutov - Vejprty vykolejil vlak, trať je stále neprůjezdná

Ilustrační fotoChomutovsko - Včera, 21.1.2006 ve večerních hodinách vykolejila poblíž zastávky Měděnec na trati 137 Chomutov - Vejprty souprava osobního vlaku poté, co najela do sněhové závěje. O něco později potkal stejný osud i lokomotivu, která se snažila uvízlý vlak vyprostit a vrátit vozy na koleje. Trať se do dnešního rána nepodařilo zprovoznit, dle vyjádření přednosty chomutovské železniční stanice Rudolfa Galbavého míří k vykolejeným lokomotivám sněžný pluh a cestující přepravují autobusy.

Během dnešního dne by měla být obnovena vlaková oprava v dolním úseku trati mezi Chomutovem a Křimovem, mezi Křimovem a Vejprty budou nadále jezdit pouze autobusy, a to v trase přes Petlery, neboť situaci dále komplikuje špatná sjízdnost silnice mezi obcemi Výsluní a Rusová.

Trať Chomutov - Vejprty se potýká se sněhem pravidelně každou zimu, například v březnu minulého roku byla trať blokována uvízlou soupravou osobního vlaku téměř týden (viz loňský článek).

Zdroj: ČTK, Český rozhlas

M240.0113Brno - Je neděle 27.11.2005, kolem půl páté ráno. Začíná chumelit, a v ulicích rozespalého Brněnského "štatlu" zůstává ležet první sníh. V tomto počasí, které sice není zcela dle našich přání, avšak mohlo by být i výrazně horší, se začínají v depu Brno-dolní scházet první lidé, kteří neváhali vykonat dlouhou cestu nočními vlaky, aby se zúčastnili jedné zvláštní jízdy po jižní a střední Moravě. V přítmí jedné z hal depa pro ně stojí připravený motorový vůz M240.0113 Klubu přátel kolejových vozidel, se kterým je tato jízda podniknuta. Zatímco pro první cestující je připraven a předtopen "malý" oddíl na dospání, v hale personál vykonává poslední přípravy na motoráku. Za stále intenzivnějšího sněžení se rozední, lidé se postupně scházejí, a kolem osmé hodiny ranní, kdy dorazí poslední z asi padesátky cestovatelů a fotografů ze čtyř evropských zemí, se může vyrazit na trať.

DB 612Německo - Německý Spolkový drážní úřad (EBA) vydal 7.12.2005 povolení k obnovení činnosti naklápěcího systému u motorových jednotek řad DB 611 a 612. Tato vozidla měla od 10.8.2004 povolení k jízdě pouze s vypnutým naklápěním; toto omezení bylo vydáno poté, co byly na nápravách jednotek objeveny trhliny. Nyní bylo povolení k naklápění obnoveno na základě předložené společné bezpečnostní koncepce provozovatelů a výrobců vozidel, která předpokládá pravidelné kontroly a výměny náprav po určitém kilometrickém proběhu jednotek.

Jednotky řady 612 DB mimo jiné zajíždějí na území ČR do Liberce, a od nového GVD budou jezdit až do Tanvaldu.

Zdroj: eurailpress
Doprovodná fotografie Pavel Šturm (paolo3)

přejezdOpavsko - Dnes krátce po desáté hodině dopolední se na železničním přejezdu v Kravařích-Koutech na trati č. 317 Opava východ - Hlučín srazil motorový osobní vlak 13413 s osobním automobilem. Dle vyjádření operačního důstojníka Centra tísňového volání v Ostravě utrpěl řidič vozidla lehké zranění, jeho spolujezdkyně byla s těžkým zraněním převezena do opavské nemocnice. V autě cestovalo ještě dítě, které podle důstojníka ze střetu vyvázlo bez zranění.

V místě nehody bylo poničené i nástupiště zastávky Kravaře-Kouty a jeden vůz motorového vlaku vykolejil. Doprava na trati je přerušená, obnovení dopravy se očekává v odpoledních hodinách. Příčiny nehody se šetří, viníkem je však zřejmě řidič auta, který vjel na přejezd, jehož výstražné zařízení bylo dle dosud dostupných informací v provozu.

Zdroje: čtk, novinky.cz

M240.0113Vysočina - Trať, kterou najdete v jízdním řádu pod číslem 903, tedy muzejní trať Přibyslav, SaZ. - Sázava, SaZ, po které několik posledních let jezdily výletní vlaky Klubu přátel kolejových vozidel Brno, nyní prochází krizí. Majitel této vlečky, společnost SaZ Invest, nemá pro údajnou přílišnou finanční náročnost zájem na jejím dalším provozování, a pravděpodobně se chystá vlečku zrušit. Bohužel je jen málo možností, jak tomuto smutnému vývoji zabránit, neboť dostatečně finančně schopný subjekt, který by vlečku odkoupil a dále provozoval, se hledá velice těžko.

Rád bych proto všechny zájemce pozval na "Jízdu po železničních zajímavostech na českomoravské Vysočině," která může být na této trati jedna z posledních...

Tato jízda se koná v neděli 27.11.2005 historickým motorovým vozem M240.0113 (820 113-9) v trase: Brno dolní nádraží – odbočka Státní silnice – Náměšť nad Oslavou – Vojenská vlečka Sedlec – Náměšť nad Oslavou – Studenec – Oslavice - Velké Meziříčí horní nádraží – Oslavice – Křižanov – Přibyslav – Sázava vlečka SaZ (délka projeté trasy 154 km, fotozastávky dle časových možností a vzájemné domluvy) s odjezdem ze žst. Brno dolní n. (za Zvonařkou) v 8:00 a příjezdem do Sázavy, SaZ po 16. hod. Pro účast na akci je nutné přihlášení (nejpozději do 13.11.), kontakt na organizátory viz podrobnosti.

Pozvánka na akci - podrobnosti

KyklopOstrava - V sobotu 17.9. vyjel na trať 323 Ostrava - Valašské Meziříčí opravdu zvláštní vlak. Pod názvem "Fotojízda s kyklopem" vyrazila na trať souprava tažená lokomotivou T478.4068 a složená z patrové jednotky Btjo a celozeleného služebního vozu Ds. Největší lákadlo celé akce však bylo na konci soupravy - motorová lokomotiva T499.0002, kyklop. Tento neprovozní stroj se po několika letech opět objevil na trati, byť jen v závěsu vlaku.

tgv (ilustrační)Brusel - Evropská komise schválila uvolnění 356 milionů € na "projektování a uskutečňování záměrů" v rámci transevropské dopravní sítě TEN-T. Přes 70 % těchto prostředků bude vynaloženo na železniční projekty; dalších 20 % na inteligentní a inovativní dopravní systémy (například v oblasti interoperability železniční dopravy). K nejvíce podporovaným projektům a studiím patří například satelitní systém GALILEO nebo přes Alpy vedoucí železniční spojení Lyonu a Turína (jen na tento projekt jde z prostředků Evropské unie 48 milionů €).

přejezdOpatovice nad Labem - Dnes, v sobotu 27.8. okolo sedmé hodiny ranní došlo na železničním přejezdu v Opatovicích nad Labem, který je chráněn pouze blikači, k tragickému střetu vlaku Os 5612 (Pardubice hl.n. - Jaroměř) s osobním automobilem. Řidič silničního vozdila srážku nepřežil. Ke zranění osob ve vlaku nedošlo, škoda na železničním hnacím vozidle byla předběžně vyčíslena na 340 tisíc korun, škoda na automobilu na 60 tisíc korun. Provoz v traťovém úseku Stéblová - Opatovice nad Labem, kde byly všechny vlaky nahrazeny autobusy, byl přeušen do cca. 9:30.
Bohužel tato nehoda není zdaleka jediná v tomto úseku tratě, mimo jiné došlo přibližně před rokem na podobném přejezdu v nedalekém Březhradě k tragické srážce vlaku s autobusem MHD, při které zahynuli 4 lidé.
Zdroj: novinky.cz

810 - ilustrační fotoSeverní a západní Čechy - Prudká bouře, která se v noci z pátku na sobotu přehnala přes západní polovinu České republiky, také značně zkomplikovala železniční dopravu. U Lenešic na Lounsku vykolejil po nárazu do padlého stromu v 05:17 osobní vlak z Loun do Mostu. Nikdo nebyl zraněn. O hodinu později najel na strom u Úštěku na Litoměřicku osobní vlak z České Lípy do Lovosic. Ani tato nehoda si nevyžádala žádné zranění. Českým drahám vznikly škody, dopravu se podařilo obnovit do dvou hodin od nehod.
Na několika úsecích železničních tratí na Ústecku, Litoměřicku a Teplicku se během dopoledne z důvodu popadaných stromů nebo poničeného trakčního vedení konaly napěťové výluky, nebo vlaky nejezdily vůbec. V dalších oblastech, m.j. na Rakovnicku, vlaky z důvodu odklidových prací nabíraly značná zpoždění.

Dle informací ČHMÚ to byla letos patrně neprudší bouře, která se nad regionem přehnala. V pátek kolem 23:00 bylo zaznamenanáno během jedné minuty takřka 130 výbojů v atmosféře a vítr dosahoval rychlosti až 34 m/s (cca. 122 km/h).

Ze serverů www.idnes.cz, www.novinky.cz

354.1217Jižní Morava - V sobotu 5.3.2005 se v Brně konalo poslední rozloučení s parní lokomotivou - "všudybylkou" - 354.1217. Této lokomotivě v brzké době skončí revizní zkouška kotle a její oprava před znovuzprovnozněním by si vyžádala značné finanční prostředky, které její majitel, Národní technické muzeum, pravděpodobně neuvolní. Jako rozlučka byla plánována jízda z Brna do Moravského Krumlova a zpět, s několika zastávkami a opakovaným vjezdem do Moravských Bránic.

7.1.2005 - 20:20 - Železniční nehoda v Itálii

FS InterregioItálie - upraveno 8.1. - Dnes krátce po poledni se v severní Itálii udála tragická železniční nehoda. V husté mlze došlo na jednokolejném úseku poblíž stanice Bolognina di Crevalcore k čelnímu střetu vlaku interregio 2255 Verona - Bologna s nákladním vlakem. Dle informací italského tiskového střediska ANSA při nehodě přišlo o život 14 osob (včetně 4 strojvedoucích obou vlaků) a na 80 jich bylo zraněno. Vozy osobního vlaku byly značně zdemolovány a zaklíněny do sebe, což ztežovalo záchranářům vyprošťování zraněných.

Příčiny nehody se zatím šetří. Podle prvotních zpráv strojvedoucí osobního vlaku projel návěst "stůj". Dále však také (dle zatím nepotrvzených údajů vedení italských železnic FS) nákladní vlak řídil strojvedoucí v zácviku bez příslušných oprávnění.

Trať Bologna-Verona je součástí hlavního tahu z Bologne na Brennerský průsmyk. I přes hustý provoz je značně zastaralá a plánované modernizace, zahrnující m.j. její zdvojkolejnění, probíhají velice pomalu.

Na ilustračním snímku je souprava italského osobního vlaku ve stanici Brennero (foto autor, 31.7.04).

m 262.045Sedlčany - V sobotu 9.10. se konaly oslavy na místní trati Olbramovice-Sedlčany. Tato 17 km dlouhá odbočná lokálka se dožila právě 110 let. O kompletní organizační zajištění a provoz zvláštních vlaků se postaralo občanské sdružení Posázavský Pacifik. Celá akce byla velice dobře zorganizována a přes nepřízeň počasí přilákala velké množství lidí.

obrazekMnichov, SRN - Včera 8.5. v ranních hodinách došlo poblíž Mnichova, u stanice Leuchtenbergring, k čelnímu střetu vlaku příměstské dopravy s pracovním vlakem. Elektrická jednotka řady 423 se v momentu střetnutí pohybovala rychlostí 34 km/h, pracovní vlak jel svojí maximální rychlostí 40 km/h. Na nepřehledném místě v oblouku nebylo možné včas zabrzdit. Ve vlaku S-Bahn jelo 110 cestujících, z nichž 54 bylo zraněno, převážně těžce. Dvaadvacetiletá strojvedoucí zraněna nebyla, utrpěla pouze šok. Přední části vlaků se do sebe zaklínily, vozu 423 se utrhl přední podvozek a skříň se zvedla nad koleje. Hmotná škoda se podle předběžných odhadů pohybuje v řádech desítek milionů eur. K místu nehody bylo přivoláno přes 200 členů záchranných sborů; trať a okolní silniční komunikace, včetně důležitého spojení Mittlerer Ring, byly na několik hodin zablokovány, asi hodinu také nejezdila S-Bahn na letiště. Nehoda byla podle předběžných šetření způsobena 53-letým strojvedoucím pracovního vlaku, který údajně projel návěstidlo. - ze serveru N24.de

1 2 | Staršie správy »    
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 06:02
zapadá v 20:01