Rusko – Nejvýkonnější turbínová lokomotiva světa, ruská GT1-001, absolvovala v prosinci ostré zátěžové testy. Účelem bylo nejen stroj vyzkoušet, ale také dokázat, že si poradí se "standardní ruskou zátěží" - vždyť na svých spřáhlech utáhl vlak, čítající 116 vozů o celkové hmotnosti 10 tisíc tun. Lokomotiva je završením čtyřiadvacet let trvajícího výzkumu, jehož účelem bylo zkoumání možností plynových turbín coby pohonné jednotky pro lokomotivy. Prototyp byl představen loni v červenci, při příležitosti otevření centra železničního vývoje a inovací v Moskvě. Pod projektem jsou podepsány RŽD spolu se Samarským vědecko-technickým institutem.
GT1-001 sestává ze dvou nedělitelných částí, přičemž v jedné je umístěna turbína NK-361 na LNG (zkapalněný zemní plyn), ve druhé je zbylá trakční výzbroj. Plynová turbína, konstrukčně podobná s typem pro strategické bombardéry, dosahuje výkonu 8,3 MW a akční rádius 300 tun vážící lokomotivy, jejíž nádrže pojmou 17 tun LNG, činí okolo 750 km. Celkové úspory na provozních nákladech se odhadují na 30% (méně pohybujících se součástí nevyžaduje tolik údržby a náhradních dílů), nejvyšší hluk stroje je 120 dB (tedy jako startující proudové letadlo) a emise dosahují jedné dvacetiny hodnot současných konvenčních dieselových lokomotiv.
Bezpečnost provozu zajišťuje monitorovací zařízení, které na jednom místě zobrazuje jak aktuální provozní veličiny, tak údaje o lokomotivě. Ve strojovně je instalována kamera pro okamžitou vizuální kontrolu turbíny strojvedoucím. Prototyp byl sestaven ve Voroněžské lokomotivce. Pokud všechny testy dopadnou jak mají, měly by stroje jezdit na Sibiři a Uralu, kde je dostatek zemního plynu a zároveň mizivé procento elektrifikovaných tratí. RŽD proklamuje, že masovým rozšířením těchto strojů by se dalo ušetřit až milion tun nafty ročně.
Zdroje: Railway Gazette, RZD-Partner, Frontier India; foto: Parovoz
Poznámka autora: Pozdě, ale přece. Rusko po velmi dlouhé době ukázalo, že umí vzít za práci a vyvinout něco svého pro své koleje. A je to rovnou lokomotiva s takovýmto pohonem, jež sice nabízí obrovský výkon, ale konečně není vykoupen dopadem na životní prostředí! V globálním aspektu sice nebude mít kdovíjak rozhodující dopad na ropnou krizi a obecně je smutné, že se pokaždé začne něco dít až když nám hoří koudel u zadnice, alespoň z hlediska environmentálního však jde o krok správným směrem. Velkým otazníkem je cena a možnosti rozšíření této technologie. Je třeba podotknout, že ani v nejmenším nejde o první užití turbíny, coby pohonu pro železniční vozidlo. Ve Francii to byla jednotka RTG (SNCF T 2000), která v sedmdesátých letech minulého století používala "očesanou" verzi vrtulníkového Turma od Turbomécy, nicméně poháněnou konvenčním palivem. Od svého vzniku v roce 1972 jezdily tyto soupravy v běžném provozu až do roku 2004. Několik jich bylo odesláno Amtraku do USA. První TGV (TGV-001) také nebylo elektrické, nýbrž s turbínou. Ropná krize však donutila SNCF ke změně strategie k té, kterou vidíme dnes. Dokonce i u nás se experimentovalo v tomto duchu, tentokráte s topným olejem. TL659.0 však, narozdíl od francouzské jednotky RTG, nijak nezasáhla do běžného provozu. Bohužel se nezachoval ani jeden ze dvou prototypů - jeden shořel při testech, druhý pohořel na nekompromisní nenávisti muzejnictví předlistopadového režimu.
![Poslat mail autorovi](img/mail.gif)
![open/close](img/sup.gif)
Prosím vás, kde se vzala ta teze, že plyn je ekologický? Je to fosilní palivo stejně jako ropa. Při spalování se možná neuvolňují ty největší sajrajty, ale H2O a CO2, proti kterému se teď tak bojuje, tam je vždycky!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
![Zavřít okénko](img/x_blue.gif)